lørdag 13. september 2008

Curry og Ketchup

Jeg lovte at jeg skulle dele noen restauranterfaringer, dog fortsatt uten egne bilder.

Curry og Ketchup - Majorstuen - Kirkeveien -Indisk/pakistansk

Vi gikk en runde på Majorstuen forrige lørdag, og som vanlig ble jeg veldig sulten på denne runden. Den foregikk nemlig i min sulten-tid som er mellom tolv og to. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve Curry & Ketchup - de har billig mat og det virket som et hyggelig lokale.

Det første som slo meg var lukten. Lokalet er dekorert med all slags krydder som står på hyller oppunder taket, og masse rissekker som ligger som flomvern mellom bordene. Alt dette gamle krydderet avgav en lettere ubehagelig eim. Jeg klarte heldigvis å ignorere den etter hvert, men for meg var den ikke særlig appetittvekkende.

Stedet spiller på en slags rustikk sjarme som kan minne om en blanding av Peppes Pizza-innredningen og et lagerhus i Delhi (ikke det at jeg noensinne har vært på et lagerhus i Delhi, men slik forestiller jeg meg det). Hver tallerken er forskjellig, og menyen er et stort, laminert ark.

Jeg valgte min all-time-favourite-rett, Saag Paneer - indisk/pakistansk ost kokt i spinat og fløte (89,-). Min kjære prøvde sin første biryanirett med lam (85,-). Og nanbrød. Nå skjønte vi hvorfor maten var så billig - det var rett og slett små porsjoner. Nok til lunsj, men man ville kanskje ikke blitt helt mett til middag, i allefall ikke av min rett. Osten var god den, men spinatsausen var litt tam, den inneholdt ikke nok fløte, og det virket som om den ikke var kokt lenge nok. Jeg er vel bare bortskjemt med andre restauranter. Maten smakte rustikt og hjemmelaget, og det var jo godt, men det manglet futt. Min kjæres lammerett var visst god og mør og smaksrik. Nanbrødet kom dessverre på bordet litt for tidlig, vi måtte vente i ti minutter mellom nanbrødet og selve rettene. Vi var kjempesultne, og det var ikke noe trivelig å sitte og se på at brødet stadig ble kaldere og seigere, mens vi fortsatt ventet på resten av maten.

Alt i alt er Curry & Ketchup et godt valg for en uformell, billig lunsj på Majorstuen, uten de helt store høydepunktene. Personlig syns jeg halve moroa på indisk/pakistansk restaurant er å få servert papadum, chutneyer, en deilig stor porsjon middag (som man blir overmett av) og anisfrø til regningen*. Dette fikk vi ikke på C&K. Og vi betalte heller ikke for det.

P.S. Pass på å ta ut penger. De tar ikke kort. Steinalder? Ja!

* Anekdote fra pakistansk restaurant: En gang vi var på Tandoori Hut på Sagene var det en mann som fikk servert anisfrø etter middagen, som seg hør og bør. Jeg vet ikke om han ikke skjønte poenget eller om han bare var rar, men han satt og spiste anisfrøene med skje ut av skålen (som om det skulle være dessert?). Lenge. Det så ikke bra ut. Ikke gjør det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå skammer jeg meg, men samtlige lærere prøver alltid å overbevise meg om at jeg ikke sitter inne alene med et spørsmål, så; hva skal man gjøre med anifrøene?

Eva sa...

Man skal ta opp en teskje (eller så) av frøene og spiser en klype eller noen få av gangen, enten fra skjeen eller fra håndflaten. Hvis man har lyst på mer gjentar man prosedyren. :) Så vidt jeg har forstått.

Mannen i anekdoten spiste anisfrø som om det skulle være is i ca 10-15 minutter. Skulle ikke forundre meg om han fikk mageknip.