tirsdag 13. juli 2010

Granny Boyd's Biscuits

Disse deilige kjeksene, eller skal jeg heller si småkakene, bakte jeg for noen dager siden da jeg følte for å bake noe godt, men som ikke tok noe særlig energi. Og som hadde enkle nok ingredienser til at jeg slapp å gå i butikken for å handle noe. De er uten egg, så de egner seg dermed for eggallergikere.

Smaken er sandete og myk og sjokoladeaktig og smørete. Som noen på en annen blogg skrev - myk sjokoladesmørsand. Sand høres kanskje ikke så fristende ut, men tro meg - de er kjempegode. Deilige til te, til kaffe, eller kanskje med litt vaniljeis som Nigella foreslår.

Granny Boyd's Biscuits- How to be a Domestic Goddess
Ca 35 stykker

300 g mel
1/2 ts natron
1/2 ts bakepulver
30 g kakao
250 g mykt smør
125 g sukker

Sett ovnen på 170 grader C. Legg frem to stekebrett med bakepapir. Sikt mel, natron, bakepulver og kakao sammen i en bolle. La den stå.

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn de tørre ingrediensene. Det kan se ut til at røren trenger mer væske, men bare rør iherdig så den danner en deig.

Trill kuler på størrelse med valnøtter og legg dem på stekeplaten. Trykk ned hver enkelt kule med en gaffel så den får mønster.

Stek først i 5 min på 170 grader, senk så varmen og stek i 10-15 minutter. Kjeksene er ferdige når de ikke er helt myke på toppen. Overfør raskt til rist og la dem avkjøle seg. De vil fortsette å steke og bli hardere mens de kjøles ned.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Fikk lyst til å lage kjeks jeg og :)

Mina sa...

Takk for oppskrift! Surfet akkurat rundt etter noen god bakst å bake i helgen. Perfekt.

Eva sa...

zenofcarita: Det er bare å sette i gang! Disse kjeksene er kjempeenkle og veldig gode!

Mina: Håper du bakte dem og likte dem :)

Maria sa...

Disse er nyydelige og burde komme med en avhengighets-advarsel..! Baker dem med jevne mellomrom, elsker den boka til Nigella (HTBADG).
Maria :-)

Eva sa...

Maria: Jeg elsker også den boken! så nydelige bilder, og oppskriftene blir alltid vellyket. Synd at den ikke finnes på norsk.