lørdag 4. desember 2010

Skamløst



Oppskrifter på nettet er ikke copyrightet. Vel, selve ingredienselisten er ikke underlagt copyright, men fremgangsmåten og friskriving er det. Allikevel syns jeg det er et minstekrav å si hvor man har fått oppskriften fra, hvis ikke ideen er helt ens egen. Enten å linke til den originale oppskriften, eller nevne den i en bisetning. Jeg pleier til og med å si ifra når oppskriften min bare er løst basert på en annens idé. Det er det minste man kan gjøre.

Så hva ser jeg? Peppernet, som nå heter Inkognito har stjålet Nigella Lawsons klementinkakeoppskrift og ikke sagt noe om hvor den kommer fra. De har heldigvis ikke oversatt nøyaktig det Nigella skriver i instruksjonene, men ingrediensene er helt like, ned til grammet. Jeg syns dette er ganske skamløst. Oppskriften kommer fra boken How to Eat som er et gigantisk verk uten bilder, og Nigellas første bok. Den har ikke noen forførende bilder av hverken maten eller Nigella, og den inneholder mye klassisk britisk mat, så forlaget regner vel med at den ikke er noe for det norske markedet. Da blir det med en gang lettere å stjele oppskrifter. Hvem vil noen gang finne ut?

Bare se selv: Peppernet (ingkognito) og her er Nigella sin.

Boken ble for øvrig gitt ut i 1999, så jeg tror Nigella var ført ute. I'm just sayin'.

Lurer på om de har stjålet andre oppskrifter fra andre steder...

1 kommentar:

Brownie sa...

A sweet rant and so true!