lørdag 23. juli 2016

Pizza med ost og spinat

Pizza! Hvem liker vel ikke pizza? Folk er så glad i pizza at det finnes årlige pizzakonkurranser. Det ekstisterer et pizzalaug i Italia (I kid you not, de heter Associazione Verace Pizza Napoletana) som godkjenner hva som får kalle seg ekte neapolitansk pizza. Folk skriver detaljerte kokebøker om pizza og hva som er korrekt og galt. Visste du for eksempel at det egentlig bare er to typer pizza som får kalle seg ekte pizza i Napoli? Det er Margherita, den mest kjente pizzaen av alle, med Italias nasjonalfarger rødt (tomat) grønt (basilikum) og hvitt (mozzarella), samt den mindre kjente Marinara, (som ikke har noe med fisk å gjøre), som ikke har ost på, kun tomatsaus tilsatt hvitløk. Tomatene skal være av typen San Marzano, mozarellaen skal være av bøffelmelk og ja.., you name it.




Det er full pizzakrig på gang. Hvor mye fyll skal man ha på? På Sicilia har man mye fyll, i Napoli har man lite fyll, og pizzabunnen skal få skinne. Så har vi også den amerikanske pizzaen som vi alle kjenner. Vi har den norske lørdagspizzaen fra 80- og 90-tallet, med tjukk bunn, tomatpuré, kjøttdeig og revet Norvegia (med mer, her skjønner jeg at det er store variasjoner i hvor eventyrlystne mødre man hadde). Og selvfølgelig frossenpizza... La oss ikke snakke om det i dag.

Jeg stopper her i min entusiastiske oppsummering av alt jeg vet om pizza. Fordi jeg skal nemlig bryte alle foodie-kutymer, alle pålegg og forbud, og alt jeg har lært i Jan Vardøens bok om pizzaen på Villa Paradiso. Jeg skal vise dere pizza som en resterett, rett og slett. Vi snakker riktig nok om noen eksklusive rester her, men dog. Pizza egner seg perfekt for å putte rester på. De bør bare være i riktig kategori. Osterester. Rester av grillede grønnsaker (grillet aubergin på pizza er himmelsk!). Kanskje noen soltørkede tomater eller oliven fra bunnen av et glass i kjøleskapet, eller en halv pose spinat som ble igjen etter middagen i går.

Her er min restepizza som ble himmelsk god, og definitivt en vinner, uansett om man handler spesifikt inn til den, eller om man går for restetilnærmingen. Jeg er litt rund i formuleringene i oppskriften, det blir nesten mer en beskrivelse av hva jeg selv syntes passet, så kan du jo velge og vrake ingredienser selv, etter hva du har tilgjengelig. Takk til Green Bonanza for inspirasjon til denne pizzaen.

* OBS! Når man lager en så enkel tomatsaus kan det lønne seg å kjøpe den dyreste boksen med tomater du kan finne i butikken. Finner du bare First Price eller lignende anbefaler jeg å kjøpe hele tomater, og kjøre dem til mos i en blender eller med håndmikser.

Pizza med ost og spinat
Til 1 stor pizza med tynn bunn (vi var to personer som slukte den uten problemer)

Pizzadeig
250 g hvetemel
1 ts tørrgjær
1/2 ts salt
1 ts olivenolje
lunkent vann

Rør sammen hvetemel, gjær, salt og olivenolje. Ha i lunkent vann litt etter litt mens du elter deigen godt (gjerne i kjøkkenmaskin). Deigen er fuktig nok når alt melet er rørt inn, og deigen slipper bollen men føles litt klissete. Ha på litt mer olivenolje, dekk til med plastfolie og sett til heving på et lunt sted i ca. 1 time.


Verdens enkleste tomatsaus (* les OBS over)
1/2 boks tomater (jeg bruker det som heter polpa fra det italienske merket Mutti, altså knuste tomater)
1 lite fedd hvitløk, finhakket/knust
1 ts provenceurter eller pizzaurter (eller tørket oregano, hvis du kun har det for hånden)
salt og nykvernet pepper

Bland alle ingrediensene til tomatsausen i en skål eller blender.





Pizzafyll
Enten 100-200 gram assorterte osterester fra kjøleskapet (jeg hadde noe lagret jarlsberg, en goudaskalk, litt parmesan og en halv klump med feta)
eller: 1 mozzarellakule og 50 g parmesan
1 pose babyspinat (eller ruccola eller grønnkålrester eller lignende)
Eventuelt annet interessant og passende fyll

Varm opp ovnen til så varmt som den kan gå, 250-300 grader. Ha gjerne på varmluftsfunksjon hvis du har det. Kjevle ut pizzabunnen. Av ren og skjær latskap gjør jeg det rett på bakepapiret. Fordel tomatsaus og pizzafyll jevnt over pizzaen. Jeg har osten på toppen. Det kan være lurt å styre seg en smule med tykkelsen på fyllet for at bunnen skal bli gjennomstekt, men jeg kan ikke si at jeg har tatt mitt eget råd i dette tilfellet.

Stekes på full varme i ca 10 minutter, eller til bunnen er gjennomstekt og osten er gyllen og boblende. Server gjerne med chiliolje til (fordi det ikke er nok fett i all osten som allerede er på pizzaen. Neida. Joda.)

Voila! Lørdagspizza 2016!




Ingen kommentarer: