tirsdag 19. oktober 2010

Nora du lyver!

Jeg satt som vanlig og klaget over dette hardkjøret på merkingen "uten tilsatt sukker" på bussen, da en venninne foreslo at jeg skulle sende inn innelgget mitt om Noras syltetøy uten tilsatt sukker med tilsatt bilde av småbarn til Stabburet. Jeg har nå sittet i ti minutter for å finne ut hvor i huleste jeg skal sende henvendelsen min. De er virkelig flinke til å unngå kontakt med forbrukerne sine på mail. Eller - det blir kanskje litt feil å si, for det finnes jo fem forskjellige skjemaer jeg kan fylle ut - fra spørsmål og svar, til reklamasjoner. Men hvor skal min henvendelse? Jeg får prøve meg frem...


Oi! Jeg fant endelig frem! Her kommer henvendelsen min, Stabburet, pass på.






Vent litt, er det noen som skjønner noe av dette? Hva slags filer er det jeg skal laste opp egentlig? Og hvorfor vil de vite telefonnummeret mitt på dagtid? Må jeg liksom skrive klagen min i Word og så legge den opp? Er det ikke 2010 vi lever i? Jeg tror de gjør dette med vilje, for å slippe å måtte svare på dumme forbrukerspørsmål.

Men jeg gir meg ikke! Word skal bli! Flott, nå må jeg skrive et mye mer offisielt dokument. Hvordan åpner man en klagerant? Må jeg ha dato øverst i venstre hjørne? Stedsnavn? Oppgavetekst? Takk, jeg skriver nok formelle oppgaver på Universitetet, jeg skal ikke trenge å måtte forholde meg til dette når jeg vil ha svar fra en produsent.


Ok, nå har jeg brukt uhensiktsmessig mye tid på word-dokumentet mitt, men det er klart til å sendes:


Til Stabburet, vedrørende produktet Nora Uten Tilsatt Sukker

Jeg er kritisk til at dere har valgt å markedsføre et produkt med sukralose som familievennlig, og at det er gjort eksplisitt med bilder av små barn på etiketten. Myndighetenes anbefaling via matportalen.no sier følgende: "Vi anbefaler at foreldre ikke gir små barn produkter som inneholder søtstoffer, og generelt har et kritisk blikk på de produkter de gir sine barn."

Jeg forstår at det i dagens marked virker gunstig å lansere produkter ”uten tilsatt sukker”, både for å få ned kalorimerkingen, og for å få ned karbohydratnivået som ekte sukker bidrar til. Jeg stiller meg allikevel undrende til at nettopp dette produktet er rettet mot barn, i stedet for kvinner som slanker seg – det må da være den egentlige målgruppen for denne typen merking. Det hadde vært mer gunstig om dere merket det suverene produktet Nora naturlig lett med bilder av barn, hvis dere ønsker økt bevissthet rundt sukkerinntak og begrensningen av dette.

Med vennlig hilsen,

Eva, engasjert forbruker og blogger
www.abouteva.blogspot.com

Så får vi se da, om jeg får svar.

Ingen kommentarer: