lørdag 9. oktober 2010

Melanzane alla Parmigiana

Aubergine alla Parmigiana blir ofte feilaktig kalt en Nord-Italiensk spesialitet. På grunn av navnet knyttes den til den Nord-Italienske byen Parma (der hvor parmesan og parmaskinke kommer fra). Det er imidlertid en typisk Sør-Italiensk rett - bruken av tomater og auberginer tydeliggjør dette  (i nord er de mer opptatt av fløte, muggost og kjøtt). Orden "parmigiana" har sannsynligvis blitt forvekslet med orden "parmisana" som henviser til stripene i en persienne - de stripene auberginen får når den blir grillet. Altså en klassisk Sør-Italiensk rett!
Den lages ofte med friterte auberginer, men jeg er litt redd for fritering, og jeg foretrekker en litt lettere variant av retten, uten all frityroljen. Auberginer suger til seg olje!

Oppskriften jeg bruker er en blanding av flere forskjellige. Jeg er inspirert av både Jamie Oliver, Sophie Dahl og den episke italienske kokeboken Sølvskjeen. Retten passer kjempefint for dem som holder seg unna for store mengder karbohydrater, den er vegetarisk og egentlig ganske lettlaget selv om den krever litt fikling.

NB! Skyll auberginene godt! Og da mener jeg godt, for jeg lagde denne retten en gang og måtte kaste alt fordi det var for salt, selv for meg. (Og jeg elsker salt. Da jeg var liten saltet jeg smøret på brødskiva når det ble brukt usaltet smør.)

Melanzane alla Parmigiana

Til 2-3 personer

2 auberginer
olivenolje
2 bokser hermetiske tomater
1 liten løk
1-2 fedd hvitløk
1 klump mozzarella
en god neve revet parmesan
1 egg, lett vispet med gaffel

Skjær auberginene i skiver. Salt dem litt og legg dem i en sil for å renne av seg i 20 min (eller dropp dette hvis du er lat og sulten).

Imens kan du begynne på tomatsausen. Finhakk løken og hvitløken og fres den i litt olivenolje til den blir blank. Tilsett de hermetiske tomatene, kok opp og la det småkoke uten lokk mens du lager resten av maten.

Varm stekeovnen til 200 grader. Skyll auberginene godt. Pensle auberginkivene med litt olivenolje på hver side og legg dem på en rist. Stek i ovnen i 20 minutter, eller til de er helt myke.

Skjær mozzarella i små biter.

Så til monteringen:



Start med litt tomatsaus, legg på aubergineskiver, så mozzarella, så parmesan, drypp over litt av det sammenvispede egget og legg på tomatsaus på toppen. Fortsett sånn til du har brukt opp alle auberginene. På toppen skal det være et lag tomatsaus og mozzarella og gjerne litt parmesan. Jeg hadde på litt ristede pinjekjerner i tillegg, men jeg syns ikke de gjorde så stor forskjell.

Server med en frisk, grønn salat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det så jo helt fantastisk ut! Også så enkelt! Skal prøves

Eva sa...

Så hyggelig :) Håper du lager det og at du liker det!

Ingrids kjøkken sa...

Åh, dette så godt ut! Har allerede skrevet aubergine på neste ukes handleliste, for dette skal prøves :)

Eva sa...

Ingrids kjøkken: Håper det smaker - det er i hvertfall en av mine favoritter :)