onsdag 10. juni 2009

Kanelboller



Kanelboller er min barndoms store dessert. Jeg hjalp mamma med å bake dem fra jeg var bitte liten og måtte stå på en stol for å strø sukker og kanel på deigen. Mamma laget alltid kanelboller i individuelle muffinsformer, og det rant alltid kanel, smør og sukker ut i formen og dannet et deilig kliss man kunne slikke av når bollen var ferdigspist.

Første gang jeg så kanelboller laget i en stor form, heller enn i porsjonsformer, var på Pioneer Womans blogg. Jeg tenkte at det så godt og amerikansk ut, og at det kanskje hadde vært morsomt å prøve. Men hun er jo så ekstravagant, og jeg har ikke kjøkkenmaskin så gjærdeig er et slit og et herk. Tenkte jeg. Men så så jeg Deli de Luca selge kanelboller (og kalle dem Cinabun, som i USA) på denne måten. Og min kjære kunne ikke dy seg og måtte smake, og jeg fikk smake en bit. Jeg begynte å bli overbevist. Sist så jeg kanelboller i form i How to be a Domestic Godess av Nigella, der de faktisk heter "Norwegian cinnamon buns".

Denne deigen er forbausende lett å lage og arbeide med. Jeg ble positivt overrasket! Oppskriften er min egen, og er sirlig skrevet ned med en 13 år gammel hånd i oppskriftsboken min.




Verdens beste kanelboller (ca 15-20 stykker)

Til deigen:

100 g smør, smeltet
3 dl melk
1 dl vann
1 pakke tørrgjær eller 1 pakke fersk gjær
8-10 dl mel
8-10 ss sukker
1 krm salt
1 krm kardemomme

Til fyllet:

ca 50 g mykt smør
4-6 ss sukker
masse kanel
1 egg, sammenvispet, til pensling

1. Smelt smøret i en middels stor kjele. Ta kjelen av varmen og tilsett vann og melk. Pass på at blandingen holder ca 37 grader. Dette sjekkes best ved å putte lillefingeren i blandingen. Væsken skal ha samme temperatur som fingeren.

2. Fordel gjæren i en stor bolle. Hell over den varme væsken og bland godt til gjæren løser seg opp, særlig fersk gjær.

3. Tilsett sukker, salt, kardemomme og 8 dl av melet. Bland til deigen slipper taket i bollen. Tilsett ekstra mel hvis det trengs.

4. Elt deigen godt på et melet bakebord. Når den fortsatt er litt klissete, men slipper bordet godt legges den i en melet bakebolle til heving.

5. Forheves i 1 time.

6. Hvelv deigen ut på bakebordet igjen, og elt godt i 3-5 minutter. Kjevle deigen ut til en rektangulær leiv.

7. Smør på smøret. Du kan godt gi det en liten omgang i mikroen først, så det blir lettere å smøre. Strø over sukker etter smak og lyst. Toppes med kanel.

8. Rull sammen leiven. Skjær i passende stykker. Pass på så de ikke blir for tynne, da blir bollene tørre. Legges i en firkantet form dekket med bakepapir. Sett på stekeovnen på 200 grader og la bollene heve under et klede i 15-30 min.

9. Pensle bollene med egget og stek på 200 grader i 15-20 minutter, eller til de er gyldne.


Eventuell glasur lages av 1 dl melis og 1-2 ss med sitronsaft blandet ut med melk.