onsdag 21. mars 2012

Økologisk mat



Jeg så nettopp en artikkel i Aftenposten om hvem som spiser økologisk mat, og en enquete om hvilket forhold "fem i butikken" har til økologisk mat. Forskningen viser altså her at de som spiser økologisk mat er mellom 30-39 år, har små barn som skal være så sunne som mulig, leser Morgenbladet og spiser ost fra ostedisken som Mozzarella og Camembert. De fem spurte i butikken har litt ulikt syn på økologisk mat, men det er flere av dem som klager på at det er dyrt. De som spiser det gjør det for sunnhetens skyld.

Stadig vekk ser vi artikler som påstår at økologisk mat ikke er noe sunnere enn "vanlig dyrket mat", fordi den ikke har mer næringsstoffer. Jeg syns denne diskusjonen er veldig interessant. For det førtse syns jeg det er synd at folk klager over at denne maten er dyr. Det viktigste for meg når jeg kjøper økologisk mat er dyrevelferd, og jeg tenker da spesielt på kylling og egg. Jeg spiser selv ikke kylling, men når jeg kjøper egg passer jeg på at de er økologiske så godt det lar seg gjøre. Når det gjelder annet dyrehold har økologiske bønder helt andre krav på seg til bevegelsesareal for dyrene, hormonbruk, antibiotikabruk og så videre. Det er først i årene etter 2. verdenskrig at det industrielle landbruket skjøt fart, så vi aner ikke konsekvensene på lang sikt av å spise animalske produkter som er proppet fulle av hormoner, antibiotika og lignende.

I tillegg syns jeg at det er et tankekors at vi i Norge bruker mer penger på kjæledyrene våre enn noen gang før, samtidig som vi ikke tenker på velferden til dyrene vi spiser. Når en hund blir angrepet av ulv i skogen blir det oppslag i avisen. Tusenvis av dyr blir mishandlet på vei til slakteriet hver dag, dør under transport og lever under grusomme forhold. I Norge gjelder dette i størst grad fjærkre, men også storfe lever under forhold som til tider er hjerteskjærende. Dyrene kan ikke forsvare seg. Vi skylder dem å behandle dem bra. Jeg må virkelig innrømme at jeg ikke syns noe mer synd på hunder som blir tatt av ulv enn på små kalver som blir slaktet. Sorry. Eieren kunne hold hunden i bånd. Kalven blir kjørt livredd til slakteriet av menneskene. Nå kjenner jeg at jeg blir engasjert og oppbrakt, og dette skulle bare bli en kort kommentar. Man bør koste på seg økologisk kjøtt og heller spise det mer sjelden, og eventuelt nyte det mer når man først spiser det. Hvem var det som bestemte at man skulle ha kjøtt til hvert måltid hver dag?

Når det gjelder økologiske grønnsaker har de kanskje ikke så mye mer næringsstoffer, men de har desidert mindre giftstoffer, sprøytemidler og generelt uhumskheter. Økologiske bønder bruker ofte nytteinsekter til å spise opp skadedyrene, og holder på den måten grønnsakene sine friske og fine. Det som er mest synd med økologiske grønnsaker i Norge er at de ikke blir kjøpt så de ligger der skrukkete og stygge i disken. Det blir en ond sirkel. Når det gjelder hvilke økologiske grønnsaker og frukt man virkelig bør investere i er det alle hvor man spiser skallet. Spesielt sitroner og appelsiner hvis man skal bruke skallet. Det er hardt sprøytet, vokset og fullt av ting man ikke vil ha i seg. I blant smaker rett og slett de økologiske grønnsakene mer og bedre.

Hva syns du?

2 kommentarer:

Anita sa...

Helt enig!

Jeg syntes en nedside med økologisk mat er at noen gårdbrukere glemmer økologien. Jeg vet om grønnsaksbønder som importerer økologisk hønsegjødsel fra utlandet. Dette er ikke særlig bærekraftig! Den originale hensikten med merkelappen "økologisk" var en hentydning til gården som en organisme, som et system. Næringsstoffer skal bli resirkulert, og eksterne resurser er da unødvendig. Dette er en viktig del av bærekraftig landbruk syntes jeg, som dagens økologiske landbruk ikke nødvendigvis opprettholder.

Men jeg syntes det er kjempespennende at så mange har blitt mer interessert i økologisk mat! Hva tror du er årsaken?

Eva sa...

Jeg tror faktisk årsaken er sunnhet, og et ønske om å gjøre "riktig" ting, og at det er trendy. Kanskje økologisk mat vil bli like trendy som sushi og caffé latte? For noen år siden var tanken på å spise rå fisk fremmed for mange, mens nå lager folk sushi hjemme over en lav sko. Man kan jo håpe... :)