onsdag 5. september 2012

Spinatsuppe med sellerirot



Egentlig liker jeg ikke høsten så godt. Augusts siste dager gjør meg vemodig for våren og sommeren som har passert. September minner meg om å ikke helt ha tilpasset seg skolelivet. Merkelig hvordan minnene fra barneskolen er de sterkeste om høsten, selv om det har vært mange fler høster i etterkant som jeg har hatt bedre forutsetninger for å huske. Noen ting var stas: Nye skrin med fargeblyanter, lukten av nytt pennal, bøker jeg ennå ikke hadde rukket å bli lei, norske epler i butikkene. Røde roser i kinnene og rim på gresset om morgenen.

Nå som jeg er voksen, og over gjennomsnittlig opptatt av mat er det også mye i grønnsaksdisken som frister. Helt ferske gulrøtter med grønne topper som er snertne og søte. Norske epler begynner å komme i butikken. Plommer og pærer fra nærere himmelstrøk dukker opp, mens nektarinene fortsatt henger i. I dag prøvde jeg sellerirot på mitt eget kjøkken for første gang. Jeg har spist det mange ganger før, mamma har hatt dilla på sellerirotpuré i noen år nå (veldig godt til fisk), men jeg har aldri selv kjøpt denne knudrete knollen med det grønne gresset. Men i dag fikk den bli med i handlekurven. Jeg kombinerte den med frisk, norsk spinat i en sunn og velsmakende suppe.

Alle vet at spinat er sunt, men selleriroten er også forbausende sunn med mengder av kalium, B- og C-vitamin. Den er fattig på kalorier og karbohydrater, og passer derfor som erstatning for potet i et lavkarbokosthold. Den er også fettfattig. Kilde: frukt.no

Her har jeg kombinert suppen med kokt egg. Servér med godt brød.

Spinatsuppe med sellerirot
Til to personer

1 ss nøytral olje
1 løk
1 middels stor sellerirot
500 ml grønnsakskraft 
200 g frisk spinat
2 ss rømme
1 ts limesaft (kan erstattes med sitronsaft)
1 ts vodka (kan sløyfes)
salt
nykvernet sort pepper

2 egg

Varm en middels stor gryte og ha i oljen. Skrell løken og skjær den i to. Skjær så hver bit i fire-fem skiver. Fres i oljen med litt salt på middels varme i ca 5-6 minutter, eller til løken blir myk og gjennomsiktig. Skrell selleriroten, skyll den og skjær den i biter på størrelse med løken. Fres i gryten i et par minutter. Hell over grønnsakskraften, legg på lokk og la det putre i 15 minutter, eller til selleriroten har blitt myk.

Kok eggene til ønsket hardhet. Jeg kokte mine i 10 minutter.

Skyll spinaten godt, gjerne i en salatslynge. Skyll til det ikke er mer jord igjen i vannet på bunnen av slyngen og så litt til. Dette må gjøres i to omganger. Ha spinaten i gryten, også i to omganger. Dytt den ned med en sleiv. Legg på lokket og la suppen få et oppkok, og la den småkoke i to minutter. Ta gryten av varmen og mos suppen med en stavmikser eller blender. (Forsiktig hvis du bruker blender - la suppen avkjøles litt og ta ut "korken" på blenderen hvis du ikke vil være badet i glovarm suppe.) Smak til med rømme, limesaft, vodka, salt og pepper. Smak mellom hver av disse ingrediensene for å se om den passer dine preferanser.

Hell i fine, dype tallerkner og ha i eggene til slutt.



Velbekomme!

Ingen kommentarer: