søndag 1. mars 2009

Vegetarlasagne med ricotta og spinat

Himmelen er så vakker i slutten av februar. Jeg bare måtte fotografere skyene og lyset som jeg så fra stuevinduet mitt. Senere lagde jeg denne retten, vegetarlasagne med to fyll - ricotta og spinat i ett lag, og tomatsaus og mozarella i det andre laget.


Jeg startet med litt deilig ricotta, en pakke av den du får kjøpt i butikken.


Så moste jeg inn ett egg, en neve parmesan og godt med salt og pepper. Ricotta kan ofte bli litt mild og kjedelig i pastaretter, syns jeg, og da er det godt å gi den en liten piff. Oppskriften følger.


Lasagne med ricotta og spinat (til to)

Tomatsaus:

1 ss olivenolje
1 liten løk, finhakket
1 fedd hvitløk i tynne skiver
1 boks hermetiske solmodne, italienske tomater
2 ss tomatpuré (kan sløyfes)
salt, pepper og sukker etter smak

Ricottasaus:

1 pakke ricotta
1 egg
en neve parmesan
salt og pepper etter smak

300 g frossen spinat, tint (gjerne i panne og gjerne med en klikk smør)

1 klump mozarella, i skiver

ca. 1/2 pakke lasagneplater, men dette avhenger av formen din.


Fremgangsmåte:

Start med tomatsausen. Fres finhakket løk og hvitløk i en kjele til de blir myke og dekket med olivenolje. Tilsett så de hermetiske tomatene og 1 ss tomatpuré og skru ned varmen. La tomatsausen putre mens du gjør alle de andre forberedelsene.

Mos ricotta og egget og parmesanen med en gaffel, som vist ovenfor. Smak til med salt og pepper.

Avhengig av din lasagneform og dine lasagneplater, bløtlegg eventuelt lasagneplatene.

Når du har alle forberedelsene klare kan du ta tomatsausen av varmen, og eventuelt kjøre den jevn i blender eller med stavmikser. Jeg elsker stavmikser! Smak så til sausen med salt, pepper, sukker hvis den er litt sur, og tomatpure for fyldens skyld.

Nå er du klar til lagarbeidet! Hell litt olje i bunnen av pannen din og legg på lasagneplater. Ha over et passelig lag tomatsaus, og fordel en tredjedel av mozarellabitene oppå sausen. Neste lag blir spinat og ricottablanding. Her finnes det to alternative måter å lage dette fyllet. Du kan enten ha spinat og ricotta hver for seg i lagene, eller du kan blande dem i en skål. Hvis du velger å blande bør det være en ganske ujevn og klumpete blanding, ellers kjenner man ikke de ulike teksturene og smakene og det blir bare en mos.

Så fortsetter du med lasagneplater, tomat og mozarella, lasagneplater, så spinat og ricotta, og til slutt har jeg over siste rest av tomatsausen, og fordeler de siste mozarellabitene på toppen. Du kan eventuelt spe på med jarlsberg, norvegia, pizzaost, parmesan eller hva du måtte ønske, for å få et gyllent ostelag på toppen.

Bak i ovnen på midterste rille på 200 grader i ca 20-30 minutter, eller til osten er gyllen. La lasagnen hvile i 10 minutter før du serverer den. Den smaker om mulig enda bedre neste dag.

Voilà!





Nom nom nom.

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Denne lager jeg i dag. :-)

Anonym sa...

Hvor varmt og hvor lenge i ovnen?

Eva sa...

Det hadde jeg selvfølgelig glemt å skrive. 200 grader i ca 30 minutter men det avhenger også av ovnen og formen.