lørdag 13. juni 2009

Rabarbrasmuldrepai

Da jeg var liten hadde jeg et ambivalent forhold til rabarbra. Den sure, skarpe smaken og trevlete konsistensen, kombinert med hvitt, knasende sukker. Jeg pleide i blant å gå rundt med et lite glass sukker og en rabarbrastilk, og dyppe mens jeg spiste. Egentlig endte det hele vel opp med at jeg slikket av sukkeret, bet litt i rabarbraen og mistet interessen.

Men nå er jeg voksen, og interessen er tilbake! Mamma lager den beste rabarbrakaken, med fersk rabarbra rett fra hagen. Jeg har ikke samme privilegium nå som jeg bor i byen, så jeg gjør noe mer maskerende med den til tider småslappe rabarbraen som er å finne på ICA. Men det skal sies at det blir minst like godt! Jeg elsker surheten som skjærer gjennom sukkersmaken, og stikker litt i munnen. Prøv å finne rabarbra som er så rosa som mulig. Hvis ikke det går, tilsetter du bare litt mer sukker.

Rabarbrasmuldrepai (2-3 porsjoner)

ca 500 g rabarbra
1 dl sukker

Smuldrelokk:

75 g kaldt smør
2 ss sukker
2 ss usukret müsli (For eksempel ICA "I <3 eco", eller Fedon)
2 dl mel

Skrell rabarbraen så godt du klarer, og del den i biter på ca 3-5 cm. Legg dem i en kjele med sukkeret og kok opp. Ta kjelen av varmen.

Smuldre det kalde smøret med resten av ingrediensene med fingrene eller i en kjøkkenmaskin. Hvis du bruker foodprocessor må du være forsiktig så det ikke blir til en deig. Det skal være smuler og små klumper.

Hell rabarbra- og sukkerblandingen i en paiform eller en annen grunn form, og fordel smuldredeigen på toppen. Ikke vær bekymret for at det er for mye væske i rabarbrablandingen. Den kommer til å fordampe og bli seig og deilig etter å ha stått i ovnen.

Stekes på 200 grader i 20-30 minutter, eller til lokket er gyldent.




(Litt dårlig med naturlig lys i går, gitt. Ønsker meg speilreflekskamera.)

Servér med en god vaniljeis, crème fraîche, vaniljekesam eller bare som den er.

2 kommentarer:

to vrange sa...

Mmm smuldrepai er kjempegodt - og så lett å lage! Har ikke laget med rabarbra før, så det må jeg teste når jeg kommer hjem til rabarbraen i hagen om et par uker =)

Anna sa...

Å, dette ble SÅ GODT! Var på favorittgården min i Nannestad i helga, og fikk blant mye annet godt med meg rabarbra. Av ulike grunner ble paien stående over natta før noen rakk å spise av den, men etter en rask oppvarming var rabarbraen helt utrolig seig og god! Hurra for paiene dine, Eva!