onsdag 22. februar 2012

Kokoscurry med reker

Jeg leter alltid etter gode hverdagsoppskrifter på mat man kan lage i en fei, med enkle ingredienser fra den lokale matbutikken og som ikke krever for mye tankevirkomhet. Denne retten er en slik en. Jeg var inspirert av Sophie Dahl og hennes Coconut curry with prawns i boken "Miss Dahl's Voloptuous Delights". Den står under kapittelet sommermiddager, men jeg liker asiatisk mat best om vinteren av en eller annen grunn. Oppskriften endte opp såpass annerledes fra inspirasjonskilden at jeg like gjerne påberoper meg store deler av opphavet her.

Jeg har brukt grønn chilli, men du kan bruke rød chilli for å få mer futt i retten. Den milde, grønne chillien gir mer smak enn hete til denne curryen. Og dere ser sikkert at jeg har brukt scampi. Det er ikke ideelt av miljømessige hensyn, og hvis man vil være mer miljøvennlig kan man bruke sei eller norske atlanterhavsreker. Hvis man bruker kokte, norske reker må de bare trekke i et par sekunder for ellers blir de seige.

Og gjør meg en tjeneste - bruk ordentlig kokosmelk og ikke sånn med lav fettprosent, det er bare ikke verdt det.



Kokoscurry med reker
2 personer

200 g scampi (eller 350 g sei i små terninger/rensede reker)
1 boks kokosmelk
2 ss nøytral olje
3 vårløk
2 grønne chilli
2 fedd hvitløk
1 ts nam plah, thailandsk fiskesaus
1 ss karri
1 pakke sukkererter
1 ss kokosmasse
frisk koriander


1. Fres vårløk, hvitøk og grønn chili i en panne i et par minutter. Tilsett karripulveret og fres videre i et halvt minutt.

2. Tilsett kokosmelken og sukkerertene. Kok opp og la småputre i noen minutter til sukkerertene er litt kokt. Tilsett fiskesausen og kokosmassen.

3. Ha i rekene/fisken og la trekke på svak varme i 3-5 minutter, eller til de er gjennomkokt. Hvis du bruker kokte reker skal de bare være i kokosmelken i noen sekunder før servering.

4. Server med kokt ris og et generøst dryss av koriander og litt kokosmasse til pynt

Håper det smaker




Ingen kommentarer: