onsdag 29. august 2012

Tomatcurry med grønne erter og kokosris


Det er ikke ofte jeg lager vegansk mat, men denne gryten har kalt på meg siden jeg først så oppskriften i Nigella Lawsons bok Kitchen. Kjæresten min er derimot ikke så glad i denne typen mat, så da han ikke skulle spise sammen med meg grep jeg sjansen og laget den. Den syrlige og søte tomatsmaken harmonerer med de nesten sukkertøyaktige selskapsertene og den kremete kokosrisen. Hvis du vil ha et litt mer kremet versjon er det bare å tilsette et par spiseskjeer med kokosmelk i curryen, eller man kan gjøre retten omvendt uten kokosmelk i risen, men med i curryen. Uansett vil jeg oppfordre dere til å lage den. Jeg har skalert ned retten til to porsjoner. Gurkemeie som gir den fine gulfargen inneholder et stoff som kan virke mot kreft, ifølge forskning.no, så det er ingen grunn til å spare på krydderet. Et lite tips: Bruk forkle når du lager denne maten, og unngå hvite klær når du spiser den...


Tomatcurry med grønne erter og kokosris
Tilpasset fra Nigella Kitchen av Nigella Lawson
Til 2 personer som hovedrett

2 ss nøytral olje
2 esker cherrytomater (500 g)
1 løk, grovhakket
2 hvitløksfedd
100 g grønne dypfryste selskapserter
1/2 ts engelsk sennepspulver (for eksempel Coleman's)
1/2 ts chilipulver
1 ts gurmeie
1 ts garam masala-krydder
salt til smak

1 dl ris
1 ss nøytral olje
2 ss kokosmelk
2 dl vann
1 ts sorte cuminfrø (også kjent som Nigellafrø eller Kalonji på indisk)
1 ts flaksalt eller 1/2 ts vanlig salt


Surr den grovhakkede løken i oljen i en middels stor gryte med lokk, på lav til middels varme i ca 10 minutter, eller til løken er helt myk og gjennomsiktig. Rør med jevne mellomrom. Del cherrytomatene i to og tilsett dem sammen med finhakket hvitløk og krydderene. Rør rundt, legg på lokket og la putre på svak varme i ca 20 minutter.

Så til risen. Varm opp oljen og cuminfrøene i en gryte, og hell i risen. Rør rundt og la risen steke litt i oljen og bli helt dekket med den. Tilsett så vann og kokosmelk. La risen få et oppkok på sterk varme. Ta så risen av platen. Når platen har blitt litt nedkølt, etter kanskje fem-seks minutter kan du sette risen tilbake på platen uten varme. La den stå der og ikke ta av lokket. Hvis du har induksjonsovn så setter du den bare ned på den laveste settingen. Ikke rør risen før curryen er ferdig.

Hell de frosne selskapsertene i en skål som tåler kokende vann. Kok opp vann i vannkokeren, og hell over. La ertene stå i 5 minutter før du heller av vannet. Etter 20 minutter kan du sjekke curryen, smak til med salt og ha i ertene, og eventuelt kokosmelk hvis du vil ha det i. Et par spiseskjeer bør duge. Åpne lokket på risen og rør med en gaffel. Husk at hvis du rører med skje blir risen ødelagt og klebrig, gaffelen vil holde den fin og fluffy.

Servér med god samvittighet! 

4 kommentarer:

Synne sa...

Dette ser og høres skikkelig godt ut! Jeg er kjempeglad i kokos, men kokosris har jeg aldri laget, så denne skal jeg prøve. Takk for oppskrift!

Jacta est alia sa...

Den så kjempegod ut! Takk for tips!

Victoria sa...

Å, denne skal jeg prøve, høres kjempegodt ut! Klem :)

Eva sa...

Synne: Håper det smaker
Jacta est alia: Takk takk :)
Victoria: Ja, prøv den! Det er en skikkelig solskinnsrett!