fredag 18. mai 2012

Laks med fancy kompost

Beklager det litt merkelige navnet, men det er slik denne retten er kjent i min familie. Komposten er altså revet gulrot, squash og løk. Fancy er den fordi den har fått selskap av litt fetaost. Hvordan denne grønnsaksblandingen fikk sitt navn vet jeg ikke, men den kommer fra enten mamma eller pappas familie. Jeg vet ikke helt. Komposten kan selvsagt brukes som tilbehør til andre ting enn laks - for eksempel bakt torsk, vegetarburger eller som vegetarrett blandet med kikerter, for eksempel.



Uansett er dette en veldig veldig enkel og rask middagsrett, som jeg slenger sammen når jeg ikke har tid eller energi til å lage noe annet. Og så smaker den så godt, tatt i betrakning hvor lite energi den faktisk krever. I denne oppskriften har jeg bakt laksen i ovnen med teriyakisaus fra flaske, fordi det var det jeg hadde i kjøleskapet. Vanligvis pleier jeg å lage den med honningsennep (av merket Maille), men man kan selvsagt lage sin egen blanding av Dijon-sennep og flytende honning. Enda en variasjon er å legge et stykke brie, talleggio eller blåmuggost på laksen før den går i ovnen. Osterester er helt ypperlig å bruke opp på denne måten.

Laks med fancy kompost
Til 2-3 personer

3 gulrøtter
1 squash
1 løk
1 ss smør
salt og pepper
100 gram fetaost

2-4 porsjonsstykker laks
4 ss teryiakisaus

Sett på ovnen på 200 grader. Riv gulrøtter og squash. Jeg gjør dette med rivjerntillegget på foodprocessoren, ettersom jeg har revet fingrene mine tilstrekkelig mange ganger til å vite at jeg ikke har noe særlig talent for håndarbeid. Skjær løken i tynne halvmåner, ved å først dele den i to og så skjære fine strimler. Ha alt i en stor stekepanne med smøret og la det steke på ganske høy varme til blandingen har blitt myk og en del av vannet har fordampet. I mens setter du laksen i ovnen, etter at du har penslet den grundig med teryiakisaus. Laksen skal steke i 12 minutter, eller til den er gjennomstekt men fortsatt saftig. Eller slik du selv best liker den. Når grønnsaksblandingen er ferdig setter du den av varmen og tilsetter fetaosten i kuber. Serveres med couscous, bulgur, ris eller brød eller som den er (da kan dette vel kalles tilnærmet lavkarbo, hvis man ikke er redd for kokt gulrot).

1 kommentar:

Jacta est alia sa...

Hei. Den så kjempegod ut. Takker for tips!