lørdag 12. mai 2012

Sitronrisotto

Jeg har skrevet om min besettelse av Nigella tidligere, og her er en av de største grunnene. Denne sitronrisottoen er basert på en oppskrift fra Nigella Bites, som var min første Nigella-bok. Jeg fikk den av Kristin og Tuva til 17års dagen min, og lite visste jeg at det var en kulinarisk skatt jeg hadde fått. Alt jeg har laget fra den boken har blitt helt himmelsk. Med det resultatet at jeg fikk lyst på absolutt alle de andre bøkene også, som jeg har anskaffet meg i løpet av de siste årene. Boken er basert på Tv-serien som fulgte etter utgivelsen av How to eat, med oppskrifter fra sesong to. Noen har kristisert den for at det er for få oppskrifter og for mange bilder av Nigella selv, men når alle oppskriftene er gull verdt og Nigella er søt å se på så syns jeg ikke det gjør noe. Siden som denne oppskriften står på er helt nedsølt med flekker, sidene har vært limt sammen på et tidspunkt, og man kan se at denne oppskriften har vært elsket og velbrukt.


Tilbake til risottoen - dette er en av de beste som finnes, syns nå jeg. Den står i kapittelet med kosemat, og bedre kosemat skal man lete lenge etter. Den er kremete og myk, samtidig som sitronen og rosmarinen gjør den frisk og spennende. Jeg kunne sikkert spist hele gryten selv. Hvis jeg bare kunne spise en ting resten av livet kommer denne ganske høyt opp på listen. Jeg liker den aller best slik den er, uten noe ved siden av. Bare masse deilige karbohydrater, som balsam for sjelen. Jeg tror det ville vært godt med asparges til, hvis man på død og liv må servere noe til. Denne oppskriften passer best for to til hovedrett, eller fire til forrett. Eller som Nigella gjør i videoen - spiser hele selv...

Sitronrisotto 
 tilpasset fra Nigella Bites

2 sjalottløk
40 g smør
300 g risottoris (f. eks arborio eller carnaroli)
1 liter varm grønnsakskraft eller -buljong
1/2 sitron, skall + saft
1 eggeplomme
2 ss kremfløte
noen kvaster rosmarin
3 ss parmesan
salt og pepper

Stek sjalottløken i litt av smøret til den blir blank i en stor gryte med tykk bunn. Ha i risen og la den steke i ca ett minutt mens du rører godt. Tilsett en øse kraft og se at det freser heftig! Rør i risottoen til den første øsen med kraft er absorbert. Tilsett en øse til og rør igjen til kraften er absorbert i risen. Begynn å smake etter 10-12 minutter for å sjekke om risen er al dente. Det kan hende du ikke trenger å bruke opp all kraften. Når risen har en konsistens du er fornøyd med (myk, men med et lite bitt i midten) tilsetter du sitronskall og rosmarin. Ta gryten av varmen. Visp sammen sitronsaft, kremfløte og eggeplomme og parmesan i en liten skål. Tilsett i gryten og rør godt. Ha så i resten av smøret og sett gryten på ettervarmen av den varme platen. Rør inn smøret med kraftige bevegelser. Dette kalles mantecatura. Gjør det, jeg lover at du ikke vil angre.

Servér og spis!



1 kommentar:

Trine sa...

Mmmm, det så godt ut! Er veldig glad i sitronsmak i maten, så denne må prøves en gang. Takk for at du la igjen en kommentar på bloggen min for litt siden slik at jeg fant din blogg :)