onsdag 20. februar 2008

Middagstips


Jeg er veldig opptatt av mat og matlaging. Både det sunne og det usunne, jeg er ikke en ernæringsfreak, men jeg er stort sett opptatt av at maten jeg spiser skal være bra for meg. Jeg prøver å lage så mye mat som mulig fra bunnen av, men jeg er ikke husmor eller kokk. Og det er noen ganger man bare ikke har krefter eller ork til å stå på kjøkkenet i mer enn et kvarter. Det finnes noen ting jeg aldri gidder å lage selv, som for eksempel grønnsakskraft, jeg bruker alltid buljong. Selv om det er litt skummelt med transfett i buljongterninger. Heldigvis finnes det sunne buljonterninger i helsekostbutikkene, hvis man bekymrer seg for slikt.


Jeg tenkte jeg kunne komme med et lite tips, som sikkert mange har oppdaget. Det er den billige pizza margherita som finnes i ICA-butikkene og på Rimi. Jeg lager ikke pizza så ofte, og jeg lager min egen bunn ca. 50 prosent av gangene. Men gjærdeig kan være noe ordentlig herk, og man trenger tid til elting og heving og det kan bli litt mye mas en tirsdagskveld etter jobben. Derfor er disse pizzaene gangske smarte. De er helt enkle, laget med bare litt tomatsaus og minimalt med mozarella. Da kan man tilsette alle mulige deilige ingredienser som man har lyst på, eller har for hånden, og det er veldig billig og veldig godt. Pizzaen koster 12 kr.


Her er mine tips:

Pizza med mascarpone og parmesan, og oregano. I tillegg kan man strø over litt ferske basilikumblader eller ruccola.
Pizza med gorgonzola og parmesan. Også her er det godt med litt grønt på toppen.
Pizza med pecorino og parmesan. Og grønt på toppen!


Oppdatering:

Jeg lagde en himmelsk Pizza Vegetariana med denne ferdigpizzaen forleden dag:

Nok til to

1 liten, fast squash skjæres i tynne strimler og stekes på begge sider på middles varme i en stekepanne med litt olivenolje. Krydres med oregano og salt og pepper. Legges utover pizzaen. Fire champignoner skjæres i tynne skiver og stekes (gjerne i samme panne uten å rense den først, da får de med seg resten av krydderet). Fordeles utover pizzaen. I tillegg kan man legge på noen stenløse oliven og strø over litt ekstra ost (parmesan, mozarella, gulost).

Stekes i ovnen på 225 grader i syv minutter.



Forresten nevnte jeg kanskje ikke at jeg er (semi)vegetarianer, jeg spiser fisk, men ikke pattedyr eller fjærkre.

Ingen kommentarer: