søndag 10. august 2008

Forandring i planene

Jeg lovte at jeg skulle blogge en deilig matrett, men dessverre... PCen min sa godnatt i går. Jeg begynte ikke å gråte over alle bildene og filene som ligger der, som jeg kanskje ikke kan få ut... Mest fordi jeg satser på at jeg kan få dem ut. Oppdatering følger.

I stedet kan jeg fortelle om noe jeg liker, nemlig te. Jeg er ingen te-ekspert, men jeg har drukket en stor porsjon te i mitt liv. Jeg har vokst opp i et hjem hvor kaffetrakteren var omgjort til tetrakter. Og traktet te er veldig, veldig godt! Absolutt å anbefale - men det fortutsetter at man har separate filter - til te og kaffe. Te med kaffebismak er virkelig ekkelt.

Min befatning med te startet så tidlig at jeg ikke kan huske det. Jeg hadde med meg te på termos i barnehagen (de andre barna hadde toddy eller kakao, tror jeg). Det var som oftest kamomillete med honning, men min kjære oppfinnsomme mamma lagde også kombinasjonen svak te med solbærsaft rett som det var. Ikke rart jeg ikke hadde noen venner. Termosen var forresten rosa med Barbie på. Ah.. minner...

Jeg kan ikke riktig huske hvor gammel jeg var da jeg begynte å drikke ordentlig te, med sukker. Min bestemor hadde en sukkerdispenser, av den typen som har blitt trendy igjen i kaffesjapper for tiden. Jeg satte den opp ned flere ganger så sukkeret samlet seg tykt i bunnen på tekoppen. Og fikk lettere sjokkerte kommentarer og tilsnakk av diverse voksne. Earl Grey-smaken med sukkerbunn intatt i en blomstrete tekopp på Ullevål, er ett av mine fine barndomsminner.

Det var ceylon-te i en liten treeske som fikk meg til å slutte å sukre teen min. Jeg kan ha vært åtte år, og jeg oppdaget den milde, rene smaken på denne teen, og fant ut at den ble forkludret med sukker. Jeg drakk forresten en stor kopp med te til frokost hver morgen fra omtrent denne alderen. Pappa lagde alltid frokost til meg (havregrøt) og han drakk teen sin av en kopp på størrelse med hodet mitt.

I det siste har jeg begynt å kjøpe forskjellige rare teer - på helsekostbutikker, tebutikker og andre butikker som selger te. I vinter oppdaget jeg Celestial Seasonings, som har mange gode teer i alle mulige varianter. Akkurat nå drikker jeg Sleepytime, en urtete som inneholder kamomille og mynte og rosenknopper. Jeg vet ikke helt om jeg blir trøtt av den, men den inneholder ikke koffein, så man kan sikkert drikke litervis på kvelden, uten å bli hypervåken. (Bortsett fra at det ikke er så lurt å drikke litervis med noe som helst før man legger seg). Celestial Seasonings har mange spennende smaker og typer te, og de har søte og miljøvennlige (?) esker.

Andre teer jeg liker er London Fruit and Herb Teas. Mange misliker teer fra dette merket fordi de som oftest inneholder hibiskus. Det er grunnen til at teen blir rød/rosa. Mange liker ikke røde teer, men det gjør jeg (til et visst punkt). Favoritten i denne serien er Apple and Cinnamon. Den er virkelig god.

Ellers er det bare å prøve seg frem. Mange vet mye mer om te enn meg, jeg skriver bare om mine preferanser. Prøv Virrvarr eller andre blogger eller andre internettsider. Wikipedia er alltid interessant.

Har dere noen favoritteer å anbefale?

Ingen kommentarer: