søndag 18. mars 2012

Amerikanske pannekaker med kulturmelk

Pannekaker til frokost er kanskje ikke det mest vanlige i Norge. Her skal frokosten være mettende, sunn og fornuftig. Som knekkebrød med gulost og paprika, eller havregrøt. Men i helgene er det hyggelig å unne seg noe ekstra godt. Og det hadde seg slik at det var en hel kartong kulturmelk i kjøleskapet. Hva i all verden gjør man med kulturmelk? I USA har de buttermilk, kjernemelk, som er et biprodukt av smørlaging. Det er syrnet og nærmest fettfri melk, som gjør bakverk lett og luftig og saftig. I Norge selges ikke kjernemelk lenger, TINE mener at det er et produkt som er vanskelig å kvalitetssikre. Men tilbake til pannekakene. Jeg har altså prøvd å erstatte kjernemelk med kulturmelk, og hatt et par runder med mer eller mindre vellykkede forsøk til jeg kom frem til denne oppskriften. Det føles så godt å eksperimentere seg frem til noe som jeg kan kalle mitt eget!



Amerikanske pannekaker med kulturmelk
 til 2-3 personer

225 g siktet hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ss sukker
2 egg
2 dl kulturmelk
1 1/2 dl lettmelk
30 g smeltet smør, avkjølt

Mål opp mel, bakepulver, natron og sukker. Bland i en egen bolle. Mål opp kulturmelk og vanlig melk i en mugge. Bland i eggene og visp godt. Bland det våte i det tørre, rør til det nesten er helt blandet sammen og tilsett til slutt smøret.
Stek på takke eller slipp-lett-stekepanne (kanskje med et tynt lag olje børstet på), middels varme til pannekakene er pent gyldne og gjennomstekte. Snu dem når det kommer små bobler på overflaten.
Spis med maple syrup, eller syltetøy, sukker eller blåbær eller hva enn du liker best.

4 kommentarer:

The Kitchn Queen sa...

Mmm... amerikanske pannekaker blir aldri feil! Min favoritt er buckwheat pancakes. Da later jeg det som om det er sunt:)

Eva sa...

Buckwheat pancakes - blir det litt som de russiske blini? Det er i hvertfall også veldig godt :)

Eirin sa...

Hei! Du har faktisk helt på egenhånd gjenoppfunnet "lapper"! Slike surmelkslapper laget alltid tanten min til meg da jeg var lita. Vet ikke hvor de kommer fra, men tror det er en god, gammel og veldig norsk oppskrift. Kjempegodt er det iallefall! :-)

Takk for en fin og inspirerende blogg, jeg har prøvd flere av oppskriftene dine.

Eva sa...

@Eirin: Haha, så morsomt! Jeg elsker jo lapper! Kanskje jeg skal lage dem større neste gang og kalle dem det :) Takk for hyggelig kommentar.