søndag 19. oktober 2008

Pai: Soltørket tomat og chèvre

Jeg er faktisk litt kjent blant mine venner for middagspaier. Dette er paien jeg lagde som lørdagsmiddag i går. Den er veldig god, chevren har en syrlighet som balanserer den milde bunnen og den runde smaken av soltørket tomat. I tillegg har jeg tilsatt litt vårløk før sødme.




Paibunn:

3,5 dl mel (det blir aller best med siktet, hvitt hvetemel)
60 g smør
1,5 dl kesam (mager eller original)
1 ts salt
2 ss kaldt vann

Paibunn lages best i foodprocessor. Tilsett alle ingrediensene og kjør på høy hastighet til det blir en smidig deig.

Hvis du ikke har foodprocessor er det tid for å bli klissete på hendene. Bland ingrediensene og rør iherdig til du får en deig du orker å kna. Kna til den blir smidig.

Forstek deigen i 10 minutter.

Paifyll:

3 egg
1/2 dl matfløte
1/2 dl melk
salt
pepper
Chevre, smuldret
soltørket tomat i olje - skyll tomatene så de ikke er så fulle av olje. Skjær i skiver.
1 finhakket vårløk

Bland sammen alle ingrediensene. Hell fyllet i paiskallet. Stek til den blir gyllen. Jeg tror det tar 25 minutter på 200 grader.

Nam!

Ingen kommentarer: