fredag 24. oktober 2008

Rask potetpizza


Dette er en oppskrift på noe jeg har valgt å kalle pizza. Det minner om pizza bianca med poteter, som man får kjøpt på små utsalgssteder (Pizza al taglio/trancio) i Toscanske byer. Pizzaene der er gigantiske, firkantede saker som skjæres i ønsket størrelse og selges per vekt eller per stykke.

Min versjon er laget med et arabisk Libabrød, som er flatt og stort og kan minne om myk hvetetortilla eller lompe. Det fåes kjøpt i innvandrerforretninger. Man kan også lage sin egen deig, eller til nøds bruke disse myke hvetetortillaene.

Til fire:

4 libabrød
1 boks Creme fraîche
12 små eller 8 mellomstore poteter (jeg brukte min favoritt - amandine)
en salatløk
rosmarin
salt
hvit pepper

Varm opp ovnen til 225 C. Skjær potetene i tynne skiver og kok opp. La småkoke i fem minutter, eller til de blir møre. Slå ut vannet. Skjær løken i papirtynne skiver, så tynne du klarer. Smør libabrødet med creme fraîche. Legg på potetene i ønsket mønster. Strø over de tynne skivene med løk, og krydre godt med salt og hvit pepper. Strø på noen rosmarinkvaster til slutt.

Stekes til potetene blir gylde, og kantene på libabrødet blirr lett brune (5-7 min).

Spises umiddelbart!

P.S.

Finnes også i andre byer i Italia, blant annet Roma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Potetpizza høres spennenede ut! Kanskje jeg skal prøve ut oppskriften din:)

Jørn Roeim sa...

Bildet er tatt før steking går jeg ut fra, siden den ser så blek ut?

Eva sa...

Jepp. Da de var stekt bar det rett ned i magen så jeg rakk ikike å ta bilde :) De blir veldig fine når de er stekt.