tirsdag 13. januar 2009

Eat Sushi & Wok

Tid for å anmelde nok en sushirestaurant. Denne har jeg gått forbi mang en gang. De har nettopp pusset opp og jeg var nysgjerrig på hvordan maten var.


Sted: Eat sushi og wok ligger i Akersgata 67, vis-a-vis Trefoldighetskirken og ved siden av 7-eleven. De har et helt nyoppusset lokale over to plan der det fortsatt lukter nytt (les: maling). Minimalistisk stil med maksimalistiske innslag - som det store Buddha-maleriet. Jeg syns egentlig der er ganske fint der. Betjeningen var høflig men ikke stort mer. Minus for at det sto vann i mugger som man måtte ta selv. De hadde nok stått der en stund.




Meny: Her har de sushimenyer, maki, futomaki, sashimi og enkeltbiter med nigri sushi. I tillegg har de vietnamesiske wok-retter.



Pris: Prisene ligger generelt litt (10-30 kr) over de andre sushi-restaurantene jeg har besøkt, men det er fortsatt som billig sted å regne. Den minste menyen de har er sushi medium, den som er avbildet ovenfor. Den koster 115 kr. Her har vi 6 biter sushi og 4 biter maki. Min kjære bestilte softshell futo, som kostet 105 kr (avbildet under).




Mat: Sushibitene var mer avlange enn jeg har sett tidligere. Fisken var vakkert drapert rundt risen og så veldig fristende ut. Makibitene var litt kjedelige. De hadde så vidt et hint av vårløk. Risen var en anelse for søt, og etter min mening litt kald på noen av bitene. Fisken varierte også i kvalitet. Den hvite fisken helt til venstre i rekken var utsøkt. Deilig og syrlig med en mild fiskesmak. Tunfisken (nummer to) var ikke helt på topp. Man kunne smake at den hadde vært frosset ned inntil ganske nylig. Det er et stort minus. Den andre hvite fisken (som jeg tror er kveite) var veldig god, og laksen var helt i orden. Fisken føltes fersk og man kunne bite igjennom den. Ingefærbitene var kanskje en anelse tykke, men de ga mye smak og det samme gjorde wasabien. Den var fantastisk kraftig og god. Jeg tipper dette avhenger av leverandør. Min kjæres rett -softshellkrabbe fritert i tempurarøre og rullet sammen med kimichi (jeg tror dette er en slags saus) var god. Jeg fikk bare smake en liten bit, og den var kanskje litt uinspirert men aldeles ikke verst.


Fine dyppeskåler

Info:

Eat Sushi & Wok
Akersgata 67
0180 Oslo
Åpent fra 11-22 på hverdager, 14-20 lør & søn
Tlf: 22 11 22 66

Ingen kommentarer: