tirsdag 10. februar 2009

Pærekake med valnøtter

Denne kaken fant jeg på denne fine matbloggen til australske Haalo. Jeg har tilpasset den litt til min egen smak. Den ble utrolig god og saftig, ikke for søt, bare veldig veldig fruktig og god. Jeg skjærer både pærene og valnøttene i grove biter, for det er veldig godt å bite ned i store, saftige pæreskiver i denne kaken.


Pærekake med valnøtter

3 modne pærer (grovhakket)
75 g valnøtter (grovhakket)
250 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
170 g farin
2 egg, lettpisket
1 dl melk
125 g smeltet smør (avkjølt)

Sikt de tørre ingrediensene i en stor bolle. Bland inn pærene og valnøttene og vend dem i blandingen.

Bland egg og melk i en mindre bolle og pisk lett.

Tilsett eggeblandingen i den tørre blandingen, og rør godt. Tilsett det smeltede smøret gradvis. Rør godt om til alt er godt blandet. Helles i en rund, smurt springform og stekes på 180 C i ca 45 minutter.

Ta ut kaken og la den avkjøles på en rist. Fjern formen og legg kaken på et fat, og pynt med melis.

Kan serveres med litt pisket krem, eller vaniljekesam, eller rett og slett som den er.



3 kommentarer:

Tuva sa...

Nå, hvordan fungerte det nye kjøkkenet? ;)

Eva sa...

Vel, det er vidunderlig å endelig ha plass til å bevege meg! Og å ha en oppvaskmaskin! Men jeg må bli litt vant til ovnen, for den er litt hemma. :)

snusmumriken.wordpress.com sa...

nå ble jeg sulten.