lørdag 25. juli 2009

Toruń

Byen Toruń i Polen er min fars hjemby. Jeg var her i sommer for å besøke min syke farmor, som for øvrig var en ekstremt glamorøs kvinne. Mens hun lå på sykehuset dro jeg på oppdagelsesferd i denne vakre byen, og jeg fant denne kaféen, som ville vært min stamkafé om jeg hadde bodd her.


Den heter Róże i Zen, altså Roser og Zen, og de serverer alle rettene sine på gammeldagse tallerkner med små blomster på, og har servietter med blomster. De har fantastiske desserter og kjempegode hovedretter. Jeg spiste middelhavssalat, som var grillede auberginer med hummus og soltørket tomat på toppen, med foccacia ved siden av. I tillegg har de altså denne herlige bakgården med store trær som gir skygge, hvor lyset skinner gjennom bladverket og ned på bordene med roseduker. Bakgården er en gammel borggård.


Jeg vil anbefale å dra til Toruń, hvis man noen gang er i Polen. Det er forresten Copernicus' fødeby, og det er mye vakkert å se i denne byen. Her er Wikipedia-artikkelen, og flere bilder.

(Kameraet mitt gikk på mystisk vis tom for batteri første dagen i Polen, så jeg beklager mobilbildene).

Ingen kommentarer: