fredag 7. mars 2008

Knut Nystedt

Knut Nystedt er kanskje Norges fremste korkomponist. Han har komponert veldig mange vakre verker, som elskes av både store og små, de som fremfører og de som lytter. Dette med store og små høres kanskje litt dumt ut, men det er faktisk sant. Selv har jeg sunget i kor i over ti år, og da jeg var liten var noen av yndlingsstykkene for kor Knut Nystedt sine - blandt annet "Din Ungdom", som var et fast innslag i Vestre Bærum Pikekors repertoar. Men her vil jeg skrive litt om denne platen (som jeg faktisk selv er med og synger på, i Bærum Vokalensemble). Det er en plate gitt ut delvis i annledning Knut Nystedts 90 årsdag for tre år siden, og den ble faktisk nominert til Grammy-prisen i 2007.

Jeg vil fremheve mitt yndlingsstykke av Nystedt, som faktisk er innspilt på denne platen, og som jeg var så heldig å få vært med på. Det heter "Immortal Bach", derav tittelen på platen - Immortal Nystedt. Her har komponisten tatt en koral av Bach - "Komm, süsser Tod" og latt koret først synge koralen i sin helhet. Så har koret blitt delt inn i grupper, som synger koralen i ulikt tempo. Da må man som korist forholde seg til sekundene som dirigenten viser, man må stole på seg selv og sin egen tidsgruppe. Jeg var i den sakteste gruppen, der en fjerdedelstone varte i 12 sekunder - veldig lenge, med andre ord. Effekten av denne teknikken er fantastisk. De klare klangene til Bach forvandler seg til fantastiske cluster-klanger (som for øvrig ble gjort kjent blant annet av Krzysztof Penderecki) som fyller hele rommet og nesten vibrerer i kroppen. En utrolig opplevelse. Det at CDen er den første i verden som benytter seg av surround-innspilling (eller noe sånt) hjelper veldig når man hører dette stykket i sitt eget hjem.

Første gang jeg hørte "Immortal Bach" var i Trefoldighetskirken i Oslo. Koret sto spredd rundt hele kirkerommet, og det forsterket den utrolige effekten dette stykket har. Jeg ønsket at det aldri skulle ende. Da jeg selv fikk være med på innspillingen ble jeg og flere andre rørt til tårer av stykket. Jeg vil på det varmeste anbefale denne CDen og det å kunne høre dette stykket "live", fremført av et fantastisk kor.

Ingen kommentarer: