søndag 2. mars 2008

Oslo nye antikvariat

Oslo nye antikvariat er byens beste antikvariat! Det er virkelig et skattekammer for alle som har nytte og glede av bøker. Jeg tror jeg aldri har vært i et så velassortert antikvariat. Det er to etasjer med så mange bøker at man må åle seg mellom hyllene, og bøker ligger stablet på gulvet - i alfabetisk rekkefølge.

Oslo nye har et enormt utvalg av nye og gamle romaner, oversatt litteratur, filosofi, kunstbøker, resie, hobby, fritid, poesi, ja alt man kan tenke seg. Og Even Fen som driver stedet er en hyggelig mann, som er klar til å hjelpe. Han hater visst data, alle bøkene er oppført i notatbøker, eller aller helst i Fens eget hode. Husk kontanter! Prisene er upåklagelige, og man får alltid en god pris hvis man kjøper mer enn en bok. Og det gjør man gjerne!

Dette antikvariatet er som tatt ut av en roman eller en film! Når jeg går mellom de ryddige og organiserte hyllene på Damms eller lignende, savner jeg alltid følelsen av å undersøke og flytte og lete, som man kan på Oslo nye (men man bør sette tilbake på plass, vel å merke). Det er ikke det at det er så rotete (jo, ok litt da), men det er en fullstendig overflod av bøker! Og jeg har hørt at det finnes mer på ulike lagre. Jeg anbefaler alle å stikke innom Oslo nye antikvariat i Majorstuveien 15, i krysset med Industrigata. Det er lettest å bare gå langs Bogstadveien fra Majorstuen t-banestopp, og svinge inn Industrigata ved Volt. Da kommer man også forbi Meny, hvor man kan kjøpe seg en flaske vann og ta ut penger, (hver gang jeg har vært på Oslo nye har jeg blitt der i over en halv time så det er verdt å ha proviant ;))

Her er en annen som også har likt dette antikvariatet:
http://aroundbooks.blogspot.com/2006/12/blog-post_21.html

1 kommentar:

Anonym sa...

Det er det beste antikvariatet i Oslo. Det på Majorstuen (i Bogstadveien) har et ok utvalg, men mannen som jobber der er så utrolig kjedelig. Jeg liker helst å titte på ukjente og kjente bøker, men han fotfølger deg. "Hvilken bok ser du etter?" "Nei, jeg bare titter, jeg." "Hvilken forfatter? Hvilken ditt, hvilken datt?" Utrolig irriterende. Dessuten snakker han bare om norske oversettelser av klassisk litteratur.