tirsdag 25. mars 2008

Norsk maki

Jeg er helt hekta på sushi. Det er noe av det aller beste jeg vet, og jeg nyter den lette, fantastiske metthetsfølelsen man får når man er ferdig (og lengtingen etter enda en bit...). Jeg har prøvd å eksperimentere litt med å lage min egen lille variant som er helt helt annerledes, og kan vel strengt tatt ikke kalles maki engang. Poenget er at det er en rull.


Norsk maki


Man tager

lompe eller lefse

kremost med smak (helst gressløk, hvitløk, ol.)

en liten moden avocado

røkelaks (eller ørret, eller hva man måtte ha for hånden. Her er det rom for eksperimenter).


Så smører man lompen med kremost, legger på fisken, legger avocado over det igjen og ruller sammen. Så kan den skjæres i maki-lignende biter, eller på skrå for eksempel. Poenget er at man skal se snittet med den saftigrosa laksen og den nydelige jadegrønne avocadoen. Jeg har laget dette og tatt bilde, men det ble ikke så fint, så jeg lar dere tenke dere hvor nydelig dette ser ut og smaker.


Tips: Bruk så fersk lompe som overhode mulig.


Dette er herlig som lunch, eller som en forrett i en større sammenheng. Kanskje kan det være et innslag på et tapasfat?


Lykke til!


P.S. Jeg ser det finnes mange lignende oppskrifter der ute. Det er bare å la seg inspirere.

Ingen kommentarer: