mandag 12. mai 2008

Sandvika i full blomst





Min hjemby, Sandvika, er i dag kjent som stedet med nordens største kjøpesenter. Det er store annonser i aviser og på plakater der det står "Mitt Sandvika", som skal referere til storsenteret. Men her er noen bilder av mitt Sandvika.


Ved rådhuset fra 1927 i hvitkalket mur finnes det fortsatt noen små og hyggelige butikker. Der er også Sverre Rønning kaffe og te, en liten kaffesjappe med verdens hyggeligste betjening og den beste kaffen i mils omkrets. Jeg lurer faktisk på om de har den beste kaffen jeg har smakt i Norge. Sverre Rønning har eksistert i over femti år.


Jeg syns det er så hyggelig med tradisjoner og uavhengige butikker. Hvis man tar seg en kaffe på Sverre Rønning, kan man sitte ute i skyggen av disse praktfulle blomstertrærne. Bildene er tatt torsdag. Jeg anbefaler alle som er innom Sandvika å ta seg en tur utenfor senteret, og jeg tror også Sandvika er et hyggelig mål hvis man vil ut av Oslo by, men ikke for lang.


Et steinkast unna rådhuset ligger Kadettangen, og veien mot Kalvøya. Der er det en ganske fin sandstrand, selv om den er tett befolket av Bærumsberter i sesongen. Der er det egentlig ganske bra å bade, hvis man ikke hater store menneskemengder. På Kalvøya kan man finne seg en liten skrent for seg selv, og slippe maset, men her er det mudder på fjordbunnen, og det er ikke allverdens.


Jøss, jeg høres jo ut som en turistbrosjyre. Men jeg må bare si at selv om Sandvika ligger i Bærum, og selv om det er lite, så er jeg veldig glad i min hjembygd. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

fine bilder=)

Eva sa...

Takk skal du ha!