torsdag 15. mai 2008

Sommersalat


Om sommeren har jeg ikke så veldig lyst på tung mat, det er det vel ikke så mange som har i grunnen. Så da spiser jeg mye salater, med masse deilige, fargerike grønnsaker. Forleden dag var det salattid igjen, men fordu det ikke var ekstremt varmt og jeg var ganske sulten ble det en pastasalat. Jeg brukte fullkornspastaskruer, og masse nydelige grønnsaker kjøpt hos den lokale grønnsakshandleren. I tillegg kjøpte jeg litt salte, svarte, stenfrie oliven, og marinert hvitløk som gir en syrlig, interessant og veldig god smak og effekt i salaten. Det ble himmelsk. Passer også med en klatt grønn pesto på toppen.

Jeg har brukt søte cherrytomater delt i to, oliven, marinert hviløk (som ikke er noe sterkt i det hele tatt, bare veldig godt!) og fersk mozarella, som jeg har krydret med grønne flekker av hakket gressløk og basilikum, som gir en nydelig aroma. Til slutt har jeg tilsatt fullkornspasta kokt i sterkt saltet vann.

Bruk grønnsaker som du liker, og som er ferske og modne, og bland ut med marinerte og syltede grønnsaker for kontrastens skyld.

Ingen kommentarer: