lørdag 21. juni 2008

Matinspirasjon fra Italia

Italia er et veldig inspirerende land å være i. I Roma ble jeg veldig hekta på gnocchi, de små potetpastaklumpene. Jeg fikk veldig lyst til å lage dem selv, men ettersom jeg har hørt at det er svært vanskelig har jeg utsatt det hittil. Men i dag skal jeg prøve. Jeg skal rapportere om hvilken oppskrift jeg bruker og hvordan det går. Nå skal jeg snart ut for å kjøpe meg noen melne poteter.

I tillegg fikk jeg lyst til å lage potetpizza, og har allerede rukket å prøve saus med fire oster, men ikke spør meg om oppskriften. Min kjære er ekspert på fløtesauser, og jeg holder meg litt unna når han setter i gang. Men ostene var i allefall parmesan og pecorino romano, som vi hadde med oss fra Italien, og mascarpone og gorgonzola picante - kjøpt på ICA. Den hadde vi over ferske gnocchi kjøpt i vakumapakke på Spar i Roma. De var, overraskende nok, himmelske. Hvis vi hadde hatt slike i Norge hadde jeg sluppet å lage dem selv.

Ellers er det noe grusom musikk jeg hører utenfra - Vøienvolden Gård arrangerer vel en slags "folkemusikk"(?)-dag, og det spilles på el-piano (en av de styggeste instrumentlydene jeg vet om), det synges surt og fela låter lettere ustemt. All denne herligheten ca. 50 m utenfor vinduet mitt, med høytaleranlegget skrudd godt på. Uff. Unnskyld altså, men det er ikke skjønt. Medley med "Jeg snører min sekk, jeg spenner mine ski", 17. mai sanger, "Ritsj ratsj filibombombom", osv. Uæ! Nå kom "Hurra for deg", kanskje det er barnebursdag med underholding? Skjønner ikke hvorfor de har lydanlegget på full guffe i såfall.

Ingen kommentarer: