tirsdag 17. juni 2008

Postkort fra Roma

Nydelige "bakgårder" - innganger som åpner deg ut i atrier




Nydelige freskebiter bevart i toppetasjen på en tifeldig bygård i det historiske sentrum


En slags fontene/karpedamm i Forum Romanum


Skjønne statuer i Vatikanmuseet


Marked i Roma - masse nydelige varer som virkelig frister


Roma var helt fantastisk! Mye nydelig arkitektur, og svært lite grell modernisme i sentrum... det må jeg si. Men luften i Oslo er helt vidunderlig! For en klar og nydelig frisk luft! I Roma er luften så full av eksos at jeg følte at jeg måtte vaske ansiktet mitt (og hel meg, i grunn) hver gang jeg fikk sjansen, fordi det føltes dekket av eksos, sigarettrøyk og forurensing.



Men ellers var det strålende vakkert. Og været var ikke for varmt, men ikke for kaldt heller. Min kjære kan veldig mye kunst- og idèhistorie, og var flink til å fortelle meg nyttige ting om det vi så, og til å føre oss ut fra allfarvei når det gjaldt ting å se. Men det er vanskelig å være utenfor allfarvei i Roma - det er jo den første byen som noensinne ble en turistby. Allerede på 1700-tallet dro europeere fra nordligere strøk til Roma på dannelsesreise. Og Capitolmuseet var visst det første "moderne" museet. Der var det i allefall veldig fine samlinger, og det er absolutt verdt å se.

Ingen kommentarer: