søndag 15. mars 2009

Tv

Jeg ser ikke så veldig mye på tv. Det blir i blant litt zapping, men jeg er ikke av typen fom følger med på mange forskjellige serier til mange forskjellige tidspunkter (selv om jeg var det da jeg var tenåring :)). Men i det siste er det to serier som har berørt meg, som er så vanvittig fantastiske at jeg nesten ikke har ord.

Den første er den britiske krimserien Life on Mars, den hadde sesongavslutning for et par uker siden, og det er en sesong igjen. Den ble vist på NRK, og handler om en drapsetterforsker som blir påkjørt av en bil og havner i koma, men i sitt eget hode (?) havner han i året 1973. Han jobber fortsatt i politiet i Manchester, men nå må han forholde seg til maktgale og kvinnediskriminerende politikolleger og sjefer, i tillegg til manglende CSI-metoder med ville tilstander av funnet DNA i svette og lignende. Life on Mars er en nydelig serie med syttitallet skarpt gjenskapt (tror jeg da), med varme, fyldige og dype personer som man virkelig lærer å kjenne, og et fantastisk persongalleri. Jeg anbefaler alle å se serien på DVD, laste ned ulovlig, streame, eller i det minste få med seg neste sesong. Jeg skal poste når den begynner å gå igjen.

Den andre seiren som jeg er helt hekta på er The Wire (som for øvrig går på NRK3 kl 22.25 på søndager. Siste sesong, watch out!) Det var mye skriveri om The Wire i avisene da serien var ny i Norge, men nå ser det ut til å ha dabbet av. Jeg deriomot har fått øyenene opp for denne ubeskrivelig bra serien. Den har blitt kalt den beste tv-serien noensinne av flere store aviser og kritikere, men den har ikke fått de helt store seertallene, i hvertfall ikke i USA. Grunnen til dette, tror jeg, er at den er veldig kompleks, den følger ikke vanlig serieoppbygging, den slutter nesten aldri med en "cliffhanger", og det er ingen som bare er snille eller bare slemme.

The Wire handler om politietterforskere og doplangere på gaten i Baltimore, Maryland (som for øvrig er mest kjent for sine krabbekaker, som jeg veldig gjerne vil smake). Men det er ikke alt. Serien tar for seg de hierarkiske strukturene i politimiljøet og de hierarkiske strukturene på gata. I tillegg tar hver sesogn for seg et aspekt ved byen Baltimore. Vi har gata, havnen, reformer, skolesystemet og pressen. Wikipedia har en veldig veldig bra artikkel om denne serien, og det er vanskelig å si noe de ikke har sagt før meg. Men det jeg kan si er at serien har et persongalleri uten like, den tar opp temaer som rører ved meg selv om de er veldig langt unna min egen hverdag og verden, den engasjerer og irriterer på best mulig måte. Den er helt uten sammenligning. Jeg anbefaler den på det varmeste!

Ingen kommentarer: