lørdag 28. november 2009

En veldig god kake

Nok en gang blir bloggen forsømt. Jeg har mindreverdighetskomplekser overfor de som oppdaterer ofte, med kunstferdige bilder tatt med speilreflekskamera. I perfekt lys. Jeg er bare en student som lager hverdagsmat og tat bilder av den med digitalkamera. Uten noen kunnskaper om lyssetting (annet enn at naturlig er best), eller bakgrunn som matstylist. Jeg baker hver uke, men jeg blogger ikke, fordi bildene ikke er bra nok. Og når sant skal sies har jeg kanskje også et begrenset repertoar. Jeg lager stadig vekk lasagnen og mac & cheese en gang i blant. Når man er nedsnødd i eksamensforberedelser og jobb og det er mørkt ute, slår min generelle matleihet inn og jeg spiser fiskekaker fra Rema med potetmos og ovnsbakt brokkoli. Men nok sutring.

En helt herlig sjokoladekake som raskt er blitt en favoritt er denne: Quadruple chocolate loaf cake. Den er så vidunderlig saftig og god, kan lages enkelt med det man har i kjøkkenskapet, og den er åpen for variasjon. Når jeg varierer den er det for å lage en litt mindre kalorifylt og sjokoladenedlesset versjon, for å slippe unna skyldfølelsen for å spise sjokoladekake litt vel ofte. Jeg erstatter i blant rømmen med naturell yoghurt, har bare en kokesjokoladeplate i deigen til sjokoladedråper, og dropper sirupen og den revne sjokoladen på toppen. Man har med en gang en mye enklere og mindre mektig kake, som samtidig er så ubegripelig fuktig og god at det tilfredsstiller alle mine kakebehov. Men det må sies at originalen er uslåelig. Det er en skikkelig festkake og et lite stykke er nok. Bare ikke lag den med melkesjokolade, det blir altfor søtt!

2 kommentarer:

Anna sa...

Kjære Eva. Jeg er så usikker på om jeg gjør ting riktig når oppskriftene er på engelsk, for jeg er ikke sikker på hva ting egentlig betyr. Verst er det med cups og denslags. Hvordan kan jeg blir kvitt angsten?
- hilsen en som lurer (Leo82) ;)

Eva sa...

Kjære Anna (Leo82): Jeg har også litt frykt for cups og ikke minst oz, som jeg finner helt uforståelig. Men det beste tipset mitt er å prøve seg frem. Akkurat denne oppskriften (og resten på Nigellas sider) har metriske mål, så da er vi kvitt et skummelt aspekt. Dessuten er det en god idé å lese hele oppskriften to ganger og gjennomgå trinnene i hodet, før man begynner å bake.

Lykke til! (Jeg tror du klarer det lett!)