onsdag 12. mai 2010

Laks med grønnsaker

Jeg har sett på oppskriftene mine her på bloggen, og sett at jeg har veldig mange oppskrifter med mye karbohydrater. Jeg spiser ikke bare det, altså, selv om jeg er ekstremt glad i pasta, risotto og store mengder med ost.

Når jeg vil ha sunn middag (som er de fleste dagene i uka) spiser jeg ofte fisk, og masse grønnsaker. Her er en god kombinasjon, som man kan gjøre til en lavkarbohydratrett, eller servere med ris eller potet hvis man er karbojunkie som meg.

To porsjoner:

2 porsjonsstykker laks eller annen fisk
en halv squash
2 vårløk
cherrytomater
1 dl yoghurt, tyrkisk eller naturell
1 fedd hvitløk
basilikum (eller andre ferske urter, som du liker best)
salt og pepper

Hakk basilikum og andre urter som du måtte ha. Press hvitløksfeddet. Bland godt i en kopp eller skål med litt salt og pepper. Tilsett yoghurten, rør godt og sett inn i kjøleskapet.

Varm ovnen til 200 grader. Vask laksestykkene og tørk godt av dem med tørkepapir. Gni inn med salt og pepper. Sett inn i ovnen,i ca 10-15 min, avhengig av hvor tykke laksestykkene er og hvor gjennomstekt du liker laksen din.

Varm en stekepanne med olivenolje. Skjær squash i tykke skiver på skrå. Skjær vårløken på skrå i litt større biter. Ha i squash, vårløk og cherrytomater i stekepannen. Det skal være veldig høy varme, så de får en fin farge. Dette skal være lynsteking på høy varme.



Server laksen og grønnsakene med den kalde yoghurtsausen fra kjøleskapet. Som sagt kan litt ris eller potet passe til hvis man vil ha mer karbohydrater i retten.

P.S Ikke gå ut eller på jobb etter å ha spist denne retten. HØY hvitløksfaktor!

Ingen kommentarer: