søndag 4. mars 2012

Knekkebrød

Jeg har observert en knekkebrødtrend på norske matblogger og jeg slenger meg på. Her er noen enkle knekkebrød som smaker kjempegodt med ost og rød pesto, eller med eplemos eller ditt favorittpålegg. Oppskriften er hentet fra Godt å gi bort som jeg kjøpte på Mammutsalget i år til 149 kr. Veldig flott bok. Jeg føler meg litt gjerrig som har lyst til å lage ting fra den og ikke gi dem bort.

Denne oppskriften er helt vegansk og kjempesunn, linfrø er kanonbra for fordøyelsen.


Enkle knekkebrød

4 dl grov sammalt rug
4 dl havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts havsalt
7 dl vann

Sett ovnen på 180 grader/ 150 grader varmluft. Bland alle ingrediensene til en tykk deig. La den stå i noen minutter. Dekk to bakeplater med bakepapir. Spre deigen tynt ut over platene og skjær størrelsen du ønsker på knekkebrødene med et pizzahjul eller kniv. Stek i 25 min, bytt plass på stekebrettene og stek i 25 min til. La avkjøles i ovnen med døren på gløtt (jeg stikker en tresleiv i ovnsdøren for å holde den åpen). Ta ut knekkebrødene og del dem opp. Hvis de fortsatt er myke gi dem 5-10 min til på varmluft 150 g.

3 kommentarer:

Feroz sa...

Åh, disse var kjempegode! Absolutt å anbefale!

Eirin sa...

Skriver under på kommentaren over. Har bakt disse fire ganger allerede - de går unna som varmt hvetebrød her i huset! (og mye sunnere enn varmt hvetebrød). :-D

Eva sa...

Så hyggelig at dere liker dem!