lørdag 25. februar 2012

Chocolate chip cookies

Chocolate chip cookies er visst en egen kunst. Jeg har lest flere steder at å finne den perfekte oppskriften, og å finne balansen mellom sprø og myk er litt av et detektivarbeid. Blant annet Signe Johansen som har skrevet den nydelige boken Scandilicious har påtatt seg dette oppdraget. Men jeg tror jeg har funnet min favoritt hos min gamle venninne Nigella Lawson. I hennes bok Kitchen skriver hun om sin egen oppdagelsesferd etter den perfekte cookie, og hun beskriver flere forsøk og eksperimenter som må til. Jeg bestemte meg derfor for å gå for Nigellas metode, som så mange ganger før, og hun har ikke sviktet meg denne gangen heller.

Cookiene er sprø og myk, herlig varm som kald. De burde holde seg i et par dager i en lufttett boks, eller du kan fryse de ustekte cookiene og steke dem fra dypfryst tilstand. Bare beregn et par minutter ekstra på steketiden.

Bare noen små kommentarer til oppskriften: Nigella får færre cookies enn meg (14), hennes er til gjengjeld større. Disse er fortsatt kjempestore, så jeg tror de passer bedre for norske forhold. Nigella er også fan av usaltet smør, mens jeg syns disse blir best med saltet smør. Salt fremhever som kjent de andre smakene, og Sverre Sætre bruker alltid saltet smør, skriver han, så da stoler jeg på mine instinkter og på Sætre. Til sist vil jeg bare nevne at Nigella spesifiserer lyst brunt sukker (Tate & Lyle selger slikt i Norge), men jeg syns ikke man skal streve så mye for å finne ingredienser til noe så enkelt som disse kjeksene, så jeg bruker det kjedelige, sirupsfargede brune sukkeret fra dagligvareforretningen. Men hvis du finner ekte lyst brunt sukker, bruk for all del det.


Chocolate Chip Cookies
fra Nigella Lawson: Kitchen
ca 20 stykker

150 g  saltet smør
125 mykt brunt sukker
100 sukker
2 ts vaniljeekstrakt (ikke essens)
1 egg, kjøleskapskaldt
1 eggeplomme, kjøleskapskald
300 g mel
1/2 ts natron
200 g lys kokesjokolade, finhakket

1. Sett ovnen på 170C. Smelt smøret og la det avkjøles litt. Bland de to typene sukker og pisk med det avkjølte smøret.

2. Tilsett det kalde egget og eggeplommen og pisk godt (gjerne med elektrisk visp) til blandingen er lett og luftig.

3. Bland inn melet og sjokoladebitene forsiktig til det så vidt er blandet sammen.

4. Bruk gjerne en isskje for å lage like store cookies. Legg kulene på et stekebrett dekket med bakepapir med stort mellomrom. Du kommer til å måtte lage disse i to omganger, med deigen i kjøleskapet mellom omgangene.

5. Bak i 15 min, eller til kantene er gyldne, og la dem avkjøles på stekebrettet i 5 min før de overføres til en rist. Ikke bli bekymret hvis de ser litt myke ut når du tar dem ut, de stivner når de kjøles ned.






3 kommentarer:

Margrethe sa...

Hei,

Jeg brukte denne oppskriften i dag, og jeg må si, det er de beste cookies'ene jeg har smakt noensinne!! Dette blir nok standard-oppskriften på cookies fremover :D Takk for oppskrift!

Eva sa...

Så hyggelig!

Eva sa...

Så hyggelig!