torsdag 7. februar 2008

Arkitektur

Arkitektur - den omgir oss alle. Bygningene vi ser hver dag, byrommene, plassene. Jeg bor i Oslo, og her er det mye spennende, men også en tendens jeg finner deprimerende. Gamle bygårder og hus blir revet til fordel for modernistiske bygninger som står i grusom kontrast til resten av bygningsmassen. (Dette startet på femtitallet, og har kanskje avtatt litt i det siste, men nå har vi til gjengjeld fått Barcode.) Det blir ikke tatt hensyn til noen form for homogenitet som skaper et mer harmonisk bybilde. Flere vil kanskje mene at dette er spennende, men for meg er den groteske kontrasteringen ikke annet enn frustrerende.

Kanskje jeg er for estetiserende, kanskje jeg er reaksjonær eller kanskje jeg bare er opptatt av å ha det vakkert rundt meg. Jeg vil i hvertfall legge ut bilder av plasser, parker, bygårder, blokker og bygninger, og kanskje kommentere litt.

Først av alt vil jeg presentere en plass jeg anser som et eksempel på Oslos estetiske forfall:

Dette er ved Thorvald Meyersgate, Sagen og Akerselven er bak meg og til høyre. Er det rart det ikke er noen glade, basketballspillende ungdommer på denne plassen?
Mer følger

Ingen kommentarer: