søndag 24. februar 2008

Det ferske


Ferskt! Det er et uttrykk jeg har fått fra min kjære venninne Kristin, som jeg dessverre ser altfor lite til. I hennes bruk har det antatt en helt spesiell betydning, og jeg har forsøkt å forstå "det ferske". I den prosessen tror jeg jeg kan ha tillagt ordet min egen betydning. For å forklare det som er ferskt må jeg gi noen eksempler. Kristin syns for eksempel det er ferskt å ha en helt ny, fin skrivebok med blanke ark - det å åpne den og skrive på den første siden. Det er nesten selveste definisjonen av ferskt. Andre ting, som er ferske for meg er lekre innpakninger på produkter, blomster i hjemmet, følelsen av å glede seg veldig til noe, første dagen det er så varmt at man kan gå i t-skjorte og skjørt uten strømper uten å fryse, å spise lekkert tilbredt mat, å kjøpe ny parfyme, fine kubbelys i delikate farger. Ferskt er liksom en følelse som opplevelser og ting kan gi deg. Første snødag! Å starte på en ny bok som man liker med en gang! Listen for meg er lang. Har jeg skjønt det, Kristin?

Ingen kommentarer: