onsdag 21. mai 2008

Musikkpoll fra Glamourbibliotekaren/Bach & Beegees

Hva slags musikk liker du å høre...

1...når du våkner om morgenen på hverdager, før du skal på jobb?
Jeg liker egentlig ikke så godt lyd i det hele tatt om morgenen. Da er hørselen min veldig sensitiv.

2...på lørdags morgen med avisen og en kopp kaffe/te?

Music of the Spanish Renaissance fra Naxos fremført av Shirley Ramsey er en favoritt.

3...på søndags formiddag om høsten når det regner ute?

The National er bra til søndagsformiddager. Det er også en favorittid til å lytte til mer krevende klassiske komponister (altså ikke sviskefluff). Mahler er fin når det regner. Og Leonard Cohen!

4...en sommerdag når du sitter ute på balkongen?

Nå har ikke jeg balkong, men hvis jeg hadde hatt det hadde festlig 60-tallsmusikk passet perfekt. Beatles og Nancy Sinatra for eksempel. Summer Wine!

5...når du kjører bil?

Da må jeg ha pop, så lenge den har en fengende rytme og ikke er for innviklet passer det perfekt. Leonard Cohens synthsanger er bra! Og egentlig kan til og med radioen funke her.

6...når du vasker huset?

Da blir det litt det samme som joggemusikk - det må være funky og upbeat så jeg blir glad og får lyst til å kontinuere ryddearbeidet. Jeg liker My Morning Jacket, Regina Spector og masse enkeltsanger til dette formålet. Selv om Nick Cave også kan funke. Jeg vet ikke helt. Alt med futt!

7...når du har middagsselskap?

Av en eller annen grunn er jeg veldig fan av latinamerikanske rytmer når jeg har middagsselskap. Det virker som om gjestene blir glade av litt vakker musikk fra Buena Vista Social Club, for eksempel (de er også bra i bilen, når jeg tenker meg om). Ellers er det greit med taffelsvisker - Blå favoriter: Musik for natten for eksempel.

8...når du og gode venner sitter og prater til langt på natt?

Oi, jeg vet ikke. Poeten er egentlig DJ her i gården. Dylan og Cohen er jo klassikere.

9...når du trasker gjennom byens gater en ettermiddag med iPod e.l.?

I det siste har jeg blitt veldig glad i radio når jeg trasker eller tar bussen. Det er fint å høre på andre mennesker prate. Jeg liker Dagsnytt 18, Hallo i uken og Språkteigen, og dessuten er jeg en aktiv podcastlytter - da går det mest i den geniale filmanmelderen Mark Kermode, og den morsomme men litt gale komikeren Russell Brand. Begge er fra BBC.

10..når det er jul?

Da er det så klart noen julefavoritter man må gjennom. Polsk julemusikk er vakker. Missa Criolla er helt fantastisk. Jeg er faktisk glad i sviskete amerikanske klassikere, så Christmas with the Stars er et must. Norske klassikere og barnejulesanger må til. Jeg har en CD med en helt fantastisk horribel innspilling av Deilig er den himmel blå. Og artisten vil ikke vedkjenne seg denne - ingen navn står i innleten eller på coveret.

11..når du trener?

Jeg har en utvalgt liste med pop-sanger som heter jogging på spilleren min. Spunky pop-rock og hjernedøde sanger er best. Og ikkeminst glamrockerne i Lipstick Liontigers. Jeg får alltid ekstra futt i oppoverbakken når When Love is Loose kommer!

12..når du jobber?

Da har jeg ikke musikk. Vanskelig å høre telefonen hvis musikken er på.

13..når du gjør deg klar til en big night out?

Tori Amos er fantastisk til dette formålet. Både upbeat og rolig her. Rytme og tempo har mye å si for stemningen.

14..når du danser med en person du er glad i?

Det er hemmelig.

15..når det er fredagskveld og arbeidsuka er ferdig, og helgen ligger åpen foran deg

Jeg vet virkelig ikke. Jeg tenker ikke sånn, fordi jeg må lese til eksamen i helgene også.

Alle er velkommen til å svare!

Ingen kommentarer: