mandag 11. mai 2009

Melodi Grand Prix

Elsk det eller hat det men Melodi Grand Prix er større enn noensinne! Etter min mening har denne institusjonen blåst igjennom alle barometre for begreper som "harry", "camp" og "trashy" og gått inn i en helt ny dimensjon. Denne dimensjonen tillater jeg meg å like. Dessuten gikk jeg i klasse med Norges store håp, Alexander Rybak, så det så.

Uansett, jeg håper at Norge faktisk vinner denne fug-festen over alle fester, så blir det virkelig ikke lett å ignorere konseptet, og dessuten vanskelig å si at balkanlandene rotter seg sammen mot Vest-Europa, slik det har blitt antydet tidligere. Vel, har det ikke alltid vært slike koallisjoner i Melodifestivalen? De nordiske landene rotter seg like mye sammen. Jeg tror nok grunnen til alle de surmagede konspirasjonsteoriene er rett og slett at det er veldig mange såkalte "østblokkland" (som jeg hater den betegnelsen), som liker lignende musikk og som stemmer på de landene som ligner dem selv. Hvis vi hadde vært fler og flinkere i Skandinavia hadde vi sikkert klart å kuppe Eurovision like godt som Balkan har i det siste.

Selv må jeg innrømme min sans for balkan beats, og jeg har registrert at det er blitt en greie på indiescenen også. Startet det egentlig med bandet Beirut? Eller var det allerede da Emir Kustoricas filmer (Sort katt hvit katt, Underground mfl.) ble hippe?

Her er de bidragene som jeg spår en lysende fremtid, både i semifinalene og lørdag 16. mai.

Og ikke bry dere om de som babler om at England og Frankrike kommer til å gjøre det bra. Makan til oppgulp av fordums sjarm ('60-'80-tallet) skal man lete lenge etter. Usj!

Ah, Romanias Elena Gheorghe begynner å bli en slags favoritt for meg. Et eller annet med akkordprogresjonen og rytmen appelerer til mitt østblokkhjerte. Og hva er det disse Balkan girls egentlig driver med når de er på party? Sangen er overprodusert, og det kan hende den flopper på scenen, men slik den fremstår her kan jeg lett se for meg svett dansing på disco (ja, disco!) i en strandby lenger syd i Europa.



Er det bare meg, eller ligner hun litt på Amanda fra Ugly Betty?

Inga og Anush fra Armenia har laget en ny dans med "Jan Jan". Denne har jeg også blitt svært fascinert av. Jeg digger de "etniske" fløytene og stemmebruken deres, men jeg syns kanskje den høres kulest ut på armensk. Jeg har visstnok noe armensk blod i årene. Kanskje det er derfor jeg liker dette?




Tyrkias ekvivalent til Britney (fra gamledager), Hadise er jo ganske hått. Underlivsbesmykning. Düm TEK TEK! Ikke akkurat en helt fantastisk låt, men jeg tror hennes veltrente torso og den suggererende rytmen kommer til å nå ganske høyt opp.




Moldova burde kanskje gjort en liten sjekk på om deres sangtittel kunne være støtende på andre språk... Men dette er en underdog, det tror jeg virkelig! Denne sangen er den mest gjennomførte balkanpopen hittil. Jeg tror dere ser hvilken vei smaken min bærer... Den har bare veldig bra driv og jeg liker de dype mannsstemmene "Yyyah"!



Ellers får jeg ta med to som faktisk er favoritter, og som jeg kan være litt med på. Men jeg er på ingen måte like begeistret.

Bosnia-Herzegovina. Jeg venter på et klimaks som aldri kommer. Men fin sang, for all del.



Og Spania. Noen som husker spanske sommerhits fra 1990-tallet? Tror denne kan ha litt samme appell. Selv om det er et visst BDSM-element over tekset: "Come on andtake me/Come on and shake me". No? Dessuten ser hun litt ut til å plutselig begynne å synge på svorsk. Arisk anyone?



Så! Se på! Stem! Vis at nordmenn kan stemme på noe annet enn Sverige og Danmark (som for øvrig har nådd den absolutte bunn i år, sammen med Nederland). Så kan vi håpe at alle de andre landene stemmer på oss!

Hvilken er din favoritt?

3 kommentarer:

Frøken Paris sa...

Hei! Jeg "fant" den fine bloggen din etter at du kommenterte hos Glamourbibliotekaren. Min favoritt er uten tvil Herr Rybak. Jeg har i dag lett forgjeves etter en bar/café hvor man kan følge det hele her i Paris (hvor jeg bor). Franskmennene har Norge som favoritt (hurra!), men mener også sin egen kandidat har store sjangser. Personlige liker jeg ikke så godt den franske sangen. Nei, heia Alexander! Hilsen Frøken Paris, forøvrig stor sushi spiser

Eva sa...

Frøken Paris: Takk for koselig kommentar! Min favoritt er også Alexander, men så er det jo sånn at ikke vi får stemme på ham. Du får stemme for meg ;) Finnes det god sushi i Paris?

Frøken Paris sa...

Ja, masse god sushi i Paris!