torsdag 28. mai 2009

Sommerlektyre

Så har denne tiden på året kommet igjen. For meg er sommer lik kosebøker som er spennende og engasjerende, uten å være hverken litterære mesterverk eller filosofiske essays. Det er bare slik jeg liker det. Jeg tenkte jeg kunne anbefale et lite utvalg bøker som etter min mening egner seg ypperlig som sommerlektyre. Lesing på lange bilturer, flyplasser, på stranda eller hjemme i sofaen på regnfylte dager.

PopCo av Scarlett Thomas

Les denne boken! Den har et spennende plott, inneholder mer enn man noensinne visste om kryptografi, kodeknekking og usannsynlige matematiske beregninger, og er kritisk til den type markedsforskning og reklame som bedrives av de store, globale firmaene i dag. I tillegg er det en fascinerende beskrivelse av å være tenåring som ikke passer inn, en liste over de 1000 første primtallene, en liste over bokstavfrekvensen i det engelske språket og en oppskrift på vegansk sitronkake. Kan man ønske seg mer?

The End of Mr. Y av Scarlett Thomas

Scarlett slår til igjen. En drivende spennende bok som inneholder filosofiske betraktninger over tilværelsen, mystiske homeopatiske remedier og et parallelt univers. Jeg liker veldig godt personene som Scarlett skaper, og hovedpersonen Ariel Manto (som for øvrig er et anagram for "I am not real") er utrolig kul og tøff og selvbevisst på en bra måte. Ikke noe fiksfakseri og dillete damer her i gården. Boken inneholder vidløftige tanker om Derrida og metafysiske problemstillinger og tankeeksperimenter. Jeg tror jeg må lese den igjen for å få med meg mer.

Un Lun Dun av China Miéville

For alle som liker uvanlig fantasy. Her er hovedpersonen ikke høy og tynn og blond og fantastisk vakker og intelligent (noe som faktisk nesten er reglen heller enn unntaket i mange av de romanene jeg leser), slik man først skulle tro. Dette er en bok jeg fikk til jul og som jeg ble inderlig fascinert av. Hvor blir alle de uønskede gjenstandene som ligger og slenger rundt i byene hen? Hva skjer med ødelagte paraplyer som blir kastet i søpla eller rett på gaten? De havner i Un-Lundon, og lever sitt eget liv. Tuva, denne må du lese hvis du ikke har gjort det ennå! Og alle andre også.

Solaris av Stanislaw Lem

Dette er kanskje ikke en bok som kvalifiserer til det lette og fluffy temaet jeg har presentert ovenfor, men det er allikevel en bok jeg mener at man burde lese. en filosofisk betrakting over menneskets møte med det ukjente. Det virkelig ukjente. Det er ikke selve romferden, eller skapningene man møter i rommet, som er viktige i denne sifi-romanen fra 1961, men menneskers psyke og deres moralske valg og tanker. Jeg hadde denne på pensum i fjor, og den gjorde stort intrykk på meg. Jeg anbefaler den på det varmeste hvis man vil lese noe med substans som gir rom for refleksjon.

Nå leser jeg:

The Glass Books of the Dream Eaters av G.W. Dahlquist

Har bare lest ca 100 sider (av nesten 800), men jeg er allerede oppslukt. Skal holde dere oppdatert. Jeg tror at utfra det jeg har lest til nå så kan den anbefales.

Har dere noen bøker å anbefale?

Ingen kommentarer: