mandag 15. juni 2009

Mauritian Prawn Curry

I dag har jeg følt for å utvide mine matlagingshorisonter. Så da dykket jeg ned i Nigella Lawsons bok Forever Summer og gravde frem denne oppskriften på en mauritisk curry. Jeg vet ikke hvor autentisk den er, men jeg vil tippe at den er ganske så lik noe man kunne fått servert på Mauritius.

Har du virkelig alle disse ingrediensene liggende i huset? vil du kanskje spørre. Vel, for en stund siden fikk jeg et tyrkisk kryddersett av mamma. Et slikt sett man får av mennesker som har vært i et eksotisk land og villet ta med seg et spiselig souvenir. Mamma fikk dette av en kollega, men hun fant ikke ut hva hun kunne bruke de eksotiske krydderene til, så hun gav den videre til meg. Og jeg har bestemt meg for å lære meg å bruke disse mystiske ingrediensene.



Himmelen var så vakker i går kveld.

Forever Summer er spekket med oppskrifter fulle av krydder og smak, så det var et enkelt valg. Dessuten selger de gode og billige scampi på Rema 1000, hvis du skulle føle deg fattig. Tilsammen tror jeg hele retten kostet 20 kr per person. Det er vel ganske billig?

Curryen er full av deilig kryddervarme - ikke for sterk, og det er noe lett forførende over å lage sin egen krydderpasta i stedet for å ty til de butikkjøpte greiene. Scampiens søtlighet kommer godt frem i den syrlige kryddersausen. I tillegg er det ikke særlig mye kalorier i denne retten, for de som skulle bekymre seg for slikt. For en vegansk variant ville jeg kanskje prøvd meg med litt tofubiter.

Mauritisk scampi-curry (2-3 porsjoner) fra Forever Summer av N. Lawson. Min oversettelse og tilpasning.

1 ss gurkemeie
1 ts malt koriander
1 ts spisskummen (cumin)
1/2 ts chilipulver
1/4 ts muskatblomme
3 cm frisk ingefær, skrelt
2 hvitløksfedd

1 løk
salt
2 ss rapsolje eller en annen nøytral olje
en boks hakkede tomater
1 kanelstang
litt sitronsaft

250 g scampi, skrelt og renset

Muskatnøtt
Frisk koriander

Krydderpasta:

Mål opp krydderet, riv ingefæren og hvitløken og ha dem i en skål. Tilsett vann for å lage en pasta og sett til side.

Currysaus:

Finhakk løke og stek den i rapsoljen med litt salt til den blir myk. Ha i krydderpastaen og stek i et minutt mens du rører godt i pannen. Tilsett de hakkede tomatene, kanelstangen og litt sitronsaft. Hell vann i den tomme tomatboksen og tilsett. La sausen putre i en halv times tid. Kanelen vil avgi en søtsmak (helt utrolig, jeg vet det!), så det vil ikke bli nødvendig å sukre curryen. Denne sausen kan lages på forhånd. Den blir nesten best da.

Sammensetning:

Når du er klar til å spise varmer du scampiene i curryen på svak varme i noen minutter. Pass på at de bare så vidt blir gjennomkokte. Hell curryen i serveringsskåler og dryss over revet muskatnøtt og hakket koriander. Server med basmatiris.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Nam! Jeg har alle disse krydrene i krydderskapet mitt, bortsett fra muskatblomme ;)

Eva sa...

Så bra! Da er det bare å bruke dem :)