mandag 22. juni 2009

Midnattmuffins

Disse muffinsene ble til klokken halv elleve etter å ha regnet bort på Morgenbladets sommerfest på operataket. Vi kom hjem gjennomvåte og kalde, og jeg tok utgangspunkt i en Nigellaoppskrift, men forandret den drastisk etter min egen smak og etter de ingrediensene jeg hadde å jobbe med. Vi spiste muffinsene innpakket i tepper med en kopp te med rom ved siden av. Det var definitivt grunnen til at jeg nå ikke er forkjølet! Beklager bildemanglen men de er virkelig verdt å lage. Så gode og så raske! Smaker herlig til frokost eller som en godbit i matpakken også, og de holder seg saftige i 3 dager i lufttett oppbevaring.


Midnattsmuffins (12 store muffins)

1 banan (moden)
1 1/4 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)
2 egg
1 dl melk
250 g hvetemel
140 g sukker
1/2 ts natron
1 ts bakepulver
1 dl frosne (eller friske) blåbær

Mos bananen. Visp egg og olje i et desilitermål til de er blitt en glatt og jevn masse. Bland de tørre ingrediensene sammen. Bland inn bananen og væsken. Rør til det akkurat har begynt å blande seg. Vend blåbærene forsiktig inn i deigen. Fordeles i 12 store muffinsformer eller i et muffinsbrett. Stekes på 200 grader i 20 minutter.

Nytes med en god kopp te.

2 kommentarer:

Julie sa...

Var du paa Morgenbladet-festen? Jeg var der helt i starten, men forstod at jeg ikke er norsk nok til aa nyte cava under en paraply bare fordi den er gratis. Saa jeg fortsatte festen andre steder.

Eva sa...

Ja, jeg var der en stund - var invitert av noen venner, og tenkte det ville være hyggelig.