mandag 6. februar 2012

Nye matvarer og markedsstrategier

1. februar kom det nye varer i butikkhyllene, samtidig som årets "flopper" fases ut. Blant nyhetene finner vi enda flere varer med smak av taco, noe som forundrer meg. Hvis man liker smaken av taco kan man jo krydre den hjemmelagde maten sin med den klassiske kombinasjonen av spisskummen og malt koriander, som i essens er tacosmakens hovedbestanddeler.

Her er VGs smakstest av de nye matvarene og en kommentar på de som floppet i fjor.

Jeg ble spesielt lei meg på vegne av God Morgen Yoghurt med cappucino og nøtter, som jeg likte selv om den var litt for søt. Jeg begynte å tenke på hvorfor visse matvarer lanseres, og hvorfor en stor del av dem ikke overlever de norske forbrukernes dom. Jeg tror nemlig at produsentene lener seg for mye på tidligere suksesser. Norske forbrukere er svært tradisjonelle i sine valg. De vil ha kjøttdeig og karbonadedeig, taco på fredagskvelden, norvegia på kneippen, Freia melkesjokolade og smøreost på knekkebrødet. Derfor utvikler produsentene stadig nye varianter av de samme varene i stedet for å finne på noe nytt. Når de derimot en sjelden gang finner på noe nytt, blir det ofte suksess.

Walthers mandler-sjokoladen til Freia var en kjempesuksess, og siden har Freia forsøkt seg med både Kvikklunsj og havsalt, pekannøtter og chili, og nå toppris-biter i melkesjokoladen. Men kundene har sviktet den nye Walthers no 156. Jeg tror den er for lik Walthers mandler, den tilfører ikke noe nytt. Walthers mandler er en genistrek. Why fix it if it ain't broke, sier nå jeg. Det samme kan ha skjedd med cappucinoyoghurten. Da Tine lanserte nøtter i God Morgen-yoghurten ble den veldig poplær. Det smaker godt, gir mer langvarig energi enn frøene og passet i den glutenhysteriske norske offentligheten (og selvsagt for dem som faktisk ikke tåler hvete eller müsli). Cappucinoyoghurten ble en etterligning. Den ble for lik, litt for søt, og kaffesmak appelerer ikke nødvendigvis i like stor grad som den tradisjonelle vaniljesmaken.

Derfor tror jeg at produsentene er best tjent med å finne på nye matvarer, ikke bare varianter over samme tema, over tidligere suksesser. De lever stort sett ikke opp til originalen, og ender opp med å bli faset ut. Jeg ser ikke for meg at smøreost med tacosmak kommer til å leve lenge.

Hvilke produkter savner du?

2 kommentarer:

Feroz sa...

Må si meg enig. Av de produktene som VG trekker frem er det kun et fåtall som frister. Det virker som om produsentene har en tankegang som kan likne noe man finner på Amazon: "liker du denne, vil du kanskje også like denne..." De nye produktene blir dermed ofte utviklet med altfor tett tilknytning til et tidligere produkt. Det er selvsagt ingen grenser på hvor mange smøroster man kan produserer, men personlig må jeg si at jeg ikke blir pirret av en liten variasjon i smak. På den annen side får man jo muligheten til å finne sin lille favoritt i det store mangfoldet. Men siden produkter som ikke får en bred plass på markedet fort forsvinner igjen, virker det som om det er et kunstig stort mangfold.

Eva sa...

Bra sagt! Egentlig en mer velartikulert oppsummering av hva jeg selv også mener :)