onsdag 20. juli 2016

Squashpletter med feta

Squashpletter har lenge vært en favoritt hjemme hos meg. Første gangen jeg så en oppskrift på disse lette små grønnsakspannekakene var i Nigellas kokebok "Forever Summer". I ettertid har jeg også oppdaget squashpletter eller -boller på ferie i Hellas, der de heter "Kolokithokeftedes", et ord som er så langt at jeg aldri klarer å lære meg det. Jeg spiste dem på Kreta, på en uterestaurant i Syden-mørket, og de var fritert. Herlig sprø på utsiden og myke og ostete på innsiden. Selv har jeg gått for pannesteking i en liten mengde med rapsolje. Man kan også bake dem i ovnen for en mer fettfri versjon.

Jeg har sett (og prøvd) utallige oppskrifter på disse plettene eller lappene, de bindes med forskjellige typer mel (kikertmel, potetmel, hvetemel, maizenna), de har forskjellige krydder tilsatt i røra, de er med og uten fetaost. Dette er min versjon, løst basert på de utgavene jeg har prøvd.

Plettene er lette og mettende, syrlige og salte og litt søte, med en herlig piff fra sitronskall og vårløk. De passer til lunsj, til middag med en god salat til, eller som en del av et tapasbord (eller altså den greske varianten av tapas, meze), eller til grillmat. Og de er like gode om vinteren, for å minne om sommeren som uunngåelig kommer, til tross for at det ikke føles som om man noen gang kommer til å se et grønt tre igjen.



Squashpletter med feta
ca 12 lapper

2 middels store squash
2 tynne vårløk
2 egg
1 ts paprika
sitronskall fra 1/2 sitron
50 g fetaost, kuttet i små terninger
2 toppede ss hvetemel (eller mer etter behov)
salt og pepper til smak
1 ss nøytral olje

Riv squashen på et grovt rivjern. Ha den revne squashen over i et dørslag og dryss over litt salt. La squashen renne av seg i ca 30 minutter. Klem squashen godt slik at så mye grønn væske som mulig renner ut. Jeg pleier å bruke kjøkkenpapir og virkelig klemme i vei.

Knekk eggene i en middels stor bakebolle, og visp dem godt sammen. Ha i squashen og rør godt. Finhakk vårløk og bland oppi bollen. Tilsett så paprika, sitronskall og fetaost og rør forsiktig. Til slutt har du i hvetemel, salt og pepper, Rør forsiktig til alt er blandet, men pass på å ikke mose fetaosten for mye. Se an røren, den skal være litt tykk, ikke for vandig. Hvis du syns den blir litt for tynn kan du tilsette litt mer mel.

Varm opp en stekepanne til middels varme, og ha i litt av oljen. Du kan også bruke et kjøkkenpapir for å smøre den tynt utover i pannen. Jeg bruker en iskremskje for å få noenlunde like store pletter, og har i ca 4 iskremskjeer i panna av gangen. Jeg er dessverre veldig utålmodig og hadde pannen på litt for høy temperatur, så plettene mine ble litt *kremt* brunere enn jeg hadde planlagt, men hvis du er et bedre menneske enn meg så er det lurt å ta seg god tid og vente. Stek plettene i ca 4-5 minutter på hver side, eller til de blir faste å ta på. Jeg pleier å klemme dem litt ned med en stekespade så de blir mer flate, og sånn at de forhåpentligvis blir litt fortere gjennomstekt.

Fortsett til du har brukt opp all røren.

Spis av hjertens lyst!





Ingen kommentarer: