onsdag 31. oktober 2012

Lun gresskarlasagne med spinat

Nå er gresskarsesongen over oss! I dag er det faktisk Halloween, og gresskar selges i fleng i norske matbutikker. Gresskar er veldig godt å spise, ikke bare skjære lykter ut av. Dessverre er ikke de kjempestore gresskarene så velegnet til matlaging, selv om kjøttet sikkert kan kjøres sammen med løk til en suppe i blenderen. For et par år siden kjøpte jeg et av de minste gresskaret jeg fant på Rema. Det veide 7 kg, og jeg klarte ikke å bære det. Derfor lånte jeg en slik blå handlekurv med hjul og trillet gresskaret opp bakken hjem. Folk så nok litt rart på meg men jeg var veldig fornøyd. For at du skal slippe å trille gresskar i lånte blå handlevogner fra Rema har jeg anbefalt å bruke flaskegresskar i oppskriften. De har en oppsiktsvekkende vakker farge og en søt og god smak.

 

Inspirasjonen til denne oppskriften har ligget merket i favoritter-mappen min i minst fire år. Det var den første oppskriften jeg fant på bloggen The Kitchen Sink, som har kjempefine bilder og søte historier som følger med hver rett. Hun bruker andre typer oster i lasagnen, og har i tillegg i salvie, som sikkert blir kjempegodt. Jeg har et litt ambivalent forhold til krydderurtene som selges i potte i norske butikker, og bestemte meg derfor for å ikke inkludere salvie. Derimot har jeg inkludert blåmuggost og det ble veldig godt. Du kan selvsagt bruke hvilken ost du vil. Cheddar, asiago, taleggio eller Bleu d'Avregne som jeg har brukt. Jeg har også prøvd med både frisk og frossen spinat, og selv om det er veldig feil blant matsnobber å innrømme dette så foretrakk jeg versjonen med frossen spinat. Den smelter liksom mer inn i lasagnen, og bidrar til å fukte platene. Du bruker selvsagt det du selv foretrekker. Men lag denne lasagnen, den fortjener å bli spist i de tusen hjem fordi den er så god!





Lasagne med karamellisert gresskar, spinat og Bleu d'Avregne
til fire personer

1 flaskegresskar
3 ss olivenolje
500 g frossen spinat (eller 1 kg frisk)
1 pakke lasagneplater, du kommer sikkert ikke til å bruke alle platene men greit å ha noen i bakhånd

40 g smør
40 g hvetemel
750 g melk
150 g bleu d'Avregne eller annen blåmuggost (eller annen ost)
50 g cheddar eller parmesan
salt og pepper

Sett ovnen på 200 grader på varmluft (230 uten varmluft). Skrell gresskaret og skjær det opp i små kuber. Se her for tips. Legg i en stor bolle og ha i olivenolje og 1 ss havsalt. Bland godt og ha gresskarkubene på en bakeplate dekket med bakepapir. Bak i ovnen i 30 minutter, eller til gresskarkubene har blitt brune og karamelliserte i kantene og silkemyke. Prøv med gaffel.

 Mens gresskaret står i ovnen kan du tine spinaten i en gryte eller stekepanne. Hvis du har frisk spinat kan du skylle den godt og så forvelle den i vannet som er igjen på bladene. Sett til side.

Lag bechamel. Ha smør og hvetemel i en gryte, varm opp og la det steke sammen i ca 5 minutter, mens du rører iherdig og passer på at det ikke brenner seg. Vi skal bare koke bort den melne smaken. Varm melken i mikrobølgeovnen eller i en annen kjele, men ikke la den koke opp. Ha i under halvparten av melken i smør- og melblandingen (roux på fransk), kok opp under omrøring. Pass på å vispe godt og ikke la det brenne seg. Visp også vekk eventuelle klumper. Ha i resten av melken, la sausen koke opp og skru ned varmen. La den småkoke til den tykner under omrøring, ca 3-5 minutter. Sett til side. For å unngå snerk kan du legge plastfolie på overflaten av sausen (slik at folien liksom blir snerken).

Så kan du begynne med å bygge opp lasagnen. I en passende form heller du en stor skje bechamel i bunnen. Legg på lasagneplater så de fyller ut formen. Ha på spinat og smuldre blåmuggost over. Hell en liten øse bechamel over. Ha på lasagneplater så de fyller formen,  legg på gresskarkubene og hell over bechamel. Fortsett slik med annen hvert lag med spinat + ost og gresskar. Når du ikke har mer spinat og gresskar igjen legger du på siste lag med lasagneplater, heller over resten av bechamelen og drysser godt med cheddar/parmesan (eller en blanding).

Bak i ovnen i 35 minutter eller til osten på toppen er gyllen og lasagnen er boblende. Servér med en god hvitvin som helst ikke er for tørr. Italiensk soave tror jeg passer bra her, men ikke ta mitt ord på det.






Velbekomme!

Ingen kommentarer: